Origineel fantasievol verhaal

Sandra Hutchison 11 februari 2024
Anna López Dekker (1970) groeide op met verschillende culturen. Alsof dat nog niet genoeg was, bedacht ze in haar hoofd nog meer culturen. Ze geeft Spaanse les, pas later kwam daar het schrijven bij. Haar eerste verhalen kwamen uit in het Spaans. Haar Nederlandstalige fantasy-debuut Lathrain, 1 – De band kwam uit in 2019 bij Celtica Publishing, gevolgd door het tweede deel De tocht. In 2022 bracht ze haar eerste sciencefictionverhaal uit, genaamd Geestenmeesters.

Kweekvijver is haar vierde boek in de Nederlandse taal en is een mix van fantasy en sciencefiction. Het boek laat zich wat lastig in een bepaald genre plaatsen en het verhaal laat zich lastig beschrijven, maar ik doe graag een poging…

In een fictieve, vrij kleine wereld zijn er door twee ‘goden’ twee steden gecreëerd. De beide ‘goden’ hebben zo hun eigen kijk op wat de ideale leefwereld voor de mensheid is en maakten vanuit hun persoonlijke visie een stad. De inwoners van beide steden zijn zich niet bewust van het bestaan van de andere stad. Zo woont de tweeling Gharen en Thira in de stad Mayika. Ze zijn arm en wonen in de buitenring van hun stad. Om een plekje hoger op de ladder te krijgen moeten ze hard werken.

In de andere stad die de naam Peiala draagt, wonen Aiona en Estel. Voor hen is van jong af aan bepaald welke rol ze moeten spelen in hun stad, ongeacht of ze dat nu wel of niet leuk vinden. Wanneer Estel besluit een operatie te ondergaan om zo haar lot te ontvluchten, komt ze oog in oog te staan met Thira. Dit blijkt een eerste stap naar de waarheid achter de twee steden en de invloed van de ‘goden’.

Kweekvijver is een intrigerend verhaal dat zich afspeelt in een fictieve omgeving. Het duurt even voordat je goed en wel in het verhaal zit. Vooral omdat de auteur je als lezer heen en weer slingert tussen de beide steden en je tussen de bedrijven door ook nog inzicht krijgt in de gedachtegang van de twee ‘goden’. Al lezende zul je merken dat het verhaal steeds meer gaat leven. Auteur Anna López Dekker heeft dan ook een vrij filmische manier van schrijven, hoewel er best wat meer omschrijvingen van de leefomgeving voorbij hadden mogen komen.

Wat vooral knap gedaan is, is dat er heel veel van de problematiek die momenteel in onze wereld voorbijkomt in het verhaal verweven is. Persoonlijk vond ik vooral het eerste deel van het boek erg goed. Daarna krijgt het geheel een bijzondere wending. Een wending waarin twee van de personages meegenomen worden naar diverse werelden die voor specifieke problematiek kwamen te staan. Na geïntroduceerd te zijn in enkele van deze werelden had ik dit deel wel begrepen. Dit deel had van mij dan ook wel een flink stuk korter gemogen
Al met al is Kweekvijver een origineel boek en verdient alleen daarom al veel lezers. Het bevat een vermakelijk verhaal dat liefhebbers van sciencefiction en fantasie zeker aan zal spreken.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje bij indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison