Een prentenboek waar je blij van wordt

Sandra Hutchison 04 oktober 2022
Het prentenboek Soms als ik een vlinder zie is een indrukwekkend boek, ontstaan vanuit een fijne samenwerking tussen Boudewijn de Groot, Jaco van der Steen en Illustrator Mark Janssen. Het resultaat is een juweeltje.

In het boek tref je korte verhalen aan die aangenaam voor te lezen zijn. De illustraties van Mark Janssen brengen de korte verhalen tot leven zoals alleen hij dat kan. In één oogopslag zie je waar het verhaal over gaat. Illustraties met bijzondere details waar je naar kunt blijven kijken.

Wat het boek extra bijzonder maakt, is dat de teksten in het boek eigenlijk stuk voor stuk kinderliedjes zijn. Liedjes die je dankzij de QR-code in het boek thuis (of in de klas) af kunt spelen, terwijl je de illustraties in het boek bekijkt. Meelezen is voor jonge lezers op deze manier ook veel leuker. De liedjes zijn heel divers, alle mooi gezongen en voorzien van heerlijke muziek. Ritmische muziek waar je direct een glimlach van om je mond krijgt. Sommige liedjes nodigen zelfs uit om er op te dansen en/of ermee mee te zingen. Aysha Meis de Groot, de kleindochter van Boudewijn de Groot, maakt overigens veel indruk met het nummer Het lied van de merel. Een mooi sereen liedje waarvan je de tekst eveneens terug kunt vinden in het boek.

Het fijne boek Soms als ik een vlinder zie sluit overigens ook goed aan bij De Kinderboekenweek van dit jaar met als thema Gi -Ga Groen. Zo staat er bijvoorbeeld een liedje in over de seizoenen (mijn persoonlijke favoriet), een nummer over een eekhoorn die zich heel bewust is van wat hij is en een vermakelijk lied over een uniek zebra(pad).

Fantastisch prentenboek voor thuis en in de klas. Dikke, vette aanrader.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison