Traag verloop maar toch een aanrader

Sandra Hutchison 09 april 2024
Auteur Rebecca F. Kuang neemt de lezer van dit boek mee in het ietwat grillige wereldje van uitgevers en schrijvers. Het valt niet mee om als jonge auteur een plek te veroveren bij een van de Gerenommeerde uitgevers. June bijvoorbeeld vindt zichzelf een goede schrijver, maar krijgt geen voet aan de grond bij de betere uitgevers, iets wat haar vriendin Athena Liu wel lukt en met gemak. Tenminste zo lijkt het. Wanneer June uitgenodigd wordt bij Athena thuis, maken de meiden er een feestje van en Athena vraagt June om haar nieuwste manuscript te lezen en te beoordelen. June stemt hiermee in. Maar dan gebeurt er iets verschrikkelijks. Athena overleeft de avond niet en June zit met een manuscript opgescheept waar ze van onder de indruk is. Ze besluit het manuscript na te kijken, te verbeteren en aan te vullen. Gewoon als eerbetoon aan haar vriendin. Maar het manuscript wordt steeds meer haar ding en June ziet haar kans schoon om eindelijk eens echt erkend te worden als auteur…

Yellowface is een uniek boek dat elke geduldige lezer zal fascineren. Geduldige lezer, omdat het verhaal vrij traag verloopt. Dat wil niet zeggen dat het verhaal saai is, integendeel! Echter, Rebecca neemt gewoon de broodnodige tijd om June aan je voor te stellen. Intrigerend is ook de vraag die je als lezer automatisch aan jezelf gaat stellen: wat zou jij doen als je een manuscript in handen zou krijgen dat je als auteur in één klap op de kaart zou zetten?

Yellowface is grotendeels een horrorverhaal over eenzaamheid in een uitermate competitieve industrie. – Rebecca F. Kuang

Het enige minpuntje van het verhaal vond ik dat er (vooral in het eerste gedeelte) weinig interactie is tussen de personages, waardoor het geheel een beetje vlak aanvoelt. Toch gaat het personage van June onder je huid zitten en persoonlijk had ik best met haar te doen.

Opvallend is dat de auteur zelf een Chinese achtergrond heeft, maar in dit boek voornamelijk in de huid kruipt van een blank meisje. Hiermee steekt ze als het ware de draak met de vraagstelling die het verhaal laat doorschemeren. Mag je als blank meisje schrijven over (in dit geval) de Chinese geschiedenis? En… mag je als Chinese auteur schrijven over de prominente rol van de blanke auteur in de boekenwereld?

Aanrader!

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje bij indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison