Hoe kan zo'n slecht mens vergeten worden?

Saskia 30 december 2022
De vergetene is het debuut van Steven Braekeveldt. Het vertelt het verhaal van de levensgeschiedenis van de familie van de schrijver.
Het verhaal begint met zijn overgrootouders, twee vriendelijke mensen, die samen één kind krijgen. Al vanaf het begin lijkt het erop dat grootvader geen goed karakter heeft. Is dit ook zo of wordt dit veroorzaakt door alles wat hij als klein jongetje meemaakt? We worden meegenomen in de ontwikkeling van de jongen en hoe hij opgroeit tot de persoon, die keer op keer de verkeerde beslissing lijkt te nemen.
Het is niet het verhaal van een held, maar van een man die slecht lijkt te zijn of foute keuzes maakt.
De schrijver heeft tien jaar onderzoek gedaan naar alle feiten en heeft daar dit over boek geschreven. Hij wilde dat dit verhaal niet in de vergetelheid zou raken. Een dappere insteek omdat het niet een mooi en rooskleurig verhaal is. Chapeau wanneer je zo over je eigen familiegeschiedenis durft te schrijven.
In de proloog geeft de schrijver aan dat het boek op waarheid gebaseerd is, echter aan het einde vertelt hij dat het zeker niet allemaal waar is gebeurd en dat er ook nog iets over moet blijven om te gissen. Het verhaal lijkt op waarheid gebaseerd te zijn, maar er komen teveel onwaarschijnlijkheden in voor, dat het meer een roman is, gebaseerd op feiten.

Meer recensies van Saskia