Ook na de oorlog is er nog geen vrede

Saskia 25 november 2019
Ik laat je niet achter is een boek geschreven door Gemma Liveiro. Zij deed veel onderzoek naar de tweede wereldoorlog en dit boek geschreven over de nasleep van de tweede wereldoorlog.
Het verhaal brengt ons naar Duitsland in 1945. Stefano is een Italiaanse krijgsgevangene en op weg naar huis. Onderweg komt hij echter een jongetje tegen dat naast zijn overleden moeder zit. Hij neemt de zorg voor dit jongetje op zich en trekt met hem verder. Hij wil de nacht doorbrengen in een leegstaand huis aan een rivier. Het huis blijkt echter helemaal niet leegstaand te zijn en ook naast hem wonen mensen. Vanuit de huiseigenaar Erich, de buurvrouw Rosalind en Stefano wordt beurtelings het verhaal over de oorlog, het leven voor de oorlog en het leven nu verteld.
Elke hoofdstuk vertelt een stukje van voor de oorlog, een stuk tijdens de oorlog en een gedeelte in de huidige tijd. Omdat ook het perspectief elke hoofdstuk verandert, komt het verhaal in het begin wat traag op gang. Halverwege komt er meer actie en spanning in het verhaal en komen alle losse eindjes op een mooie manier bij elkaar.

Meer recensies van Saskia