Met dit boek wil je elke dag schrijven

Schrijfzin 25 juni 2021 Auteur
De titel – 'Ik heb altijd schrijfinspiratie', het nieuwste boek van collega-schrijfcoach Jolanda Pikkaart – spreekt voor mij boekdelen. Een writers block? Geen idee wat dat is. De inspiratie om te schrijven is er voor mij altijd en overal. Ook de onderwerpen om over te schrijven. Blijkbaar hebben mensen zoals Jolanda Pikkaart (de kleurrijke schrijfcoach) en ik trucjes of voelsprieten ontwikkeld om altijd schrijfinspiratie te hebben. Maar ik ben me daar nooit zo bewust van geweest. Totdat ik haar boek las. Jolanda legt alle manieren bloot om altijd schrijfinspiratie op te doen.

Op pagina 26 geeft Jolanda twintig redenen om elke dag te schrijven. Dit is misschien wel de belangrijkste pagina in het boek. Laat de twintig redenen goed op je inwerken. En in elk hoofdstuk staat een praktische opdracht. Wanneer je iedere dag of week zo’n opdracht uit het boek uitvoert, ben je niet meer te stoppen! Dat weet ik zeker.

Verder leest het boek enorm vlot, geen lange pagina’s tekst, maar kleurrijke foto’s en ruimte op de pagina’s door de alinea’s, bullets en kaders met opdrachten. Mijn advies is om dit boek op je bureau, binnen handbereik te leggen. En telkens als je neigt in een writers block terecht te komen, of als je je hersenen aan het pijnigen bent om te bedenken waarover je kunt gaan schrijven, sla je een willekeurige pagina open van ‘Ik heb altijd schrijfinspiratie’ (de titel is al een hele goede affirmatie natuurlijk) en dat brengt je op verrassende en verfrissende ideeën. Hoppa, je schrijft dan moeiteloos achter elkaar door.

Meer recensies van Schrijfzin