Cover:

De cover is erg vrolijk We zien twee vogels: een duif en een ander gevogelte. De cover is verdeeld in twee kleuren roze en blauwe. We zien twee bruine ogen en zwarte wenkbrauwen. In het midden hopt het in geel Haroon Ali en Half. We zien ook een rode boom met uitgestoken takken en bladeren, daarnaast twee bomen met groene bladeren. Op de achtergrond wat blauwe huizen. Onze complimenten aan de vormgever. Wat is de cover mooi.

Het verhaal:

Haroon Ali is half Nederlands en Half Pakistaans. Heeft een rossige moeder met blauwe ogen. Zelf heeft hij een meer exotische uiterlijk. Moeder is een voedsvrouw. Haroon Ali heeft een zusje. Ze zijn allebei half. Hun ouders gaan scheiden, de vader hetrouwd met een Pakistaanse man en krijgt nog een zoon. Moeder hertrouwt ook. Er ontstaan scheuren in het gezin. Gedragsproblemen, identiteitscrisissen, geaardheidsproblemen en nog veel meer problemen onstaan er binnen het gezin. Haroon komt uit de kast, gaat daarna verloven en in America wonen en zijn zusje raakt zwanger voor het huwelijk. Zijn vader herontdekt religie ineens en verwacht dat zijn kinderen ook gehoorzaam zijn op dit gebied. De vader van het gezin verwachtte dat hij een normaal beroep zou uitoefenen Doktor of advocaat zoals ze dat in de Pakistaanse cultuur verwachten. Haroon wordt journalist iets wat zijn vader niet voor ogen had voor zijn zoon. Om zijn cultuur beter te ontdekken maakt hij een reis naar Pakistan.

Zoektocht naar identiteit :

Meestal zijn we van Pakistaanse auteurs andere type boeken gewend of het zijn gedichten waar ze erg goed in zijn wereldwijd, of het zijn echt eergerelateerde boeken. Zulke genres zijn we niet gewend. Omdat veel mensen naar hun identiteit zoeken zal dit boek hun daar zeker bij helpen. Het bevat diverse thema’s, identiteit, geaardheid, reizen, cultuur, religie, tradities. Hij blikt op een prachtige wijze op diverse thema’s in het boek. Hij beschrijft hoe hij zich voelt. Bij het lezen van de eerste paar bladzijdes wordt algauw duidelijk dat de auteur beschikt over een vlotte pen. Wat een goed boek. De schrijfstijl is prachtig. We hebben zelden boeken gezien in deze tijd die zo boeiend zijn geschreven dat we het binnen twee uur uit hebben gelezen. De kunst van het schrijven van een boek is echt de lezers weten te boeien op zo een manier dat ze niet meer kunnen stoppen met lezen. Dat is net wat hier gebeurde.

Meesterwerk:

Veel mensen van Pakistaanse afkomst zullen op veel mensen herkenbare stukken zien in het boek. Redactielid Sherry is ook van Pakistaanse afkomst. Ze had op veel momenten herkenbare passages zien voorbij komen. Met name over cultuur en het eten. Opgroeien tussen twee culturen is lastig. Veel ‘jonge mensen’ schipperen tussen twee culturen. Zeker als de twee culturen niet op elkaar lijken. De Pakistaanse cultuur lijkt zeker niet op de Nederlandse cultuur. Je ziet echt hele grote verschillen. Ook zie je dat Haroon worstelt met zijn geaardheid. In de Pakistaanse cultuur wordt homoseksualiteit niet geaccepteerd, dus wordt er over gezwegen in de meeste gevallen. Ook wordt het niet geaccepteerd dat je ongehuwd zwanger raakt. Dit zijn twee dingen die Haroon en zijn zusje overkwam en de vader des huizes dit echt niet waardeerde. Hij zei eens ooit tegen hun jullie zijn alles wat ik niet wilde dat jullie werden.
De reis naar Pakistan wordt ook echt persoonlijk en geweldig beschreven. Hij maakt kennis met de Pakistaanse cultuur in Pakistan. Dat is zeker anders dan de Nederlandse cultuur. Maar toch zie je in de strenge Pakistan ook veel gemeesnchappelijke dingen uit Nederland. Homoseksuele ontmoetingen vinden ook plaats in Pakistan, alleen wordt er over gezwegen. Transgenders worden ook een beetje beschreven. Dit boek is echt super compleet, anders ( positief) dan andere boeken over Pakistaanse cultuur op de Nederlandse markt. Hij schrijft op een meesterlijke manier. Werkelijk alles klopt gewoon aan het boek. Vanaf de eerste bladzijde wordt je meegezogen in dit … tellend boek. Je kunt echt niet meer stoppen met lezen. We gingen maar door tot het einde. We wilden tussendoor nog iets anders doen, maar dat was niet mogelijk. Dit boek was veel te goed je kon niet stoppen. Wat een meesterwerk is dit boek! We hebben weinig boeken gezien die zo goed waren. Dit boek wordt echt toegevoegd aan het lijstje beste boek ooit gelezen. Dit boek leent zich ook uitstekend voor een verfilming. Zeker een aanrader voor iedereen. Dit boek krijgt vijf sterren.

Reacties op: Meesterwerk