Feest voor de geest

sidefield 18 december 2021
Wat een weergaloos boek. In korte, heldere zinnen beschrijft de auteur de situaties en belevenissen van de hoofdpersoon, zijn vrouw en zijn collega's. 766 pagina's lang en het verveelt geen moment. Er zit humor in, het leest lekker vlot weg, het is een feest voor de geest. Ik was in mijn middelbare schooltijd fan van de schrijfstijl van Jan Wolkers. Ik heb Wolkers de laatste twee jaar gelezen en herlezen, maar de beschrijvingen doen me wat langdradig aan, het kabbelt te veel voort. Voskuil kan ook lang over een (simpele) gebeurtenis schrijven, maar nooit langdradig en de (sub)hoofdstukken zijn lekker kort, waardoor er toch een variatie ontstaat in de gebeurtenissen. Vooral de conversaties zijn meesterlijk. Dit smaakt naar meer en ik heb inmiddels de overige zes delen aangeschaft. Laat de (harde) lockdown maar komen!

Meer recensies van sidefield