prachtig meanderend verhaal

Sjoske Huijbens 16 juni 2021
Pauline de Bok neemt je mee naar haar koeienstal in Duitsland. Ze beschrijft de natuur, de planten, de dieren en de wateren waarmee ze omringt is. Het verhaal kabbelt langzaam voort terwijl de natuur om haar heen veranderd, hierover gaat ze in gesprek met de dieren en zichzelf. Wat is haar rol in de veranderingen? Wanneer moet ze ingrijpen en hoe willekeurig is eigenlijk ons menselijk ingrijpen?

Tijdens het lezen van dit boek waande ik me telkens bij Pauline in Duitsland. Ik hoorde de dieren scharrelen, rook de bloemen, de (uitblijvende) regen en zag de natuur door haar ogen veranderen. Ik voelde de spanning in haar lijf tijdens het jagen, de innerlijke strijd over ingrijpen en leefde met haar en de dieren in haar kleine biotoop mee.

Haar filosofische overdenkingen maakte dat ik langzaam las en met andere ogen naar de natuur in mijn eigen omgeving ging keek. Volgens mij ben ik me niet eerder zo bewust geweest van al de vogels in mijn tuin.

Dit boek was een heerlijke ontdekkingstocht en ik zal zeker nog meer van haar gaan lezen.

Meer recensies van Sjoske Huijbens