Het o zo mooie Amerika

Stanislav 22 oktober 2020
De ‘American Dream’, de overtuiging dat iedereen, ongeacht waar of in welke klasse men geboren is, succes kan bereiken in een samenleving waar iedereen zich kan opwerken tot de top. Waar de vrijheid ongelimiteerd is en alle culturen aan één grote natie werken. Waar liedjes werden gemaakt over hoe groots en superieur Amerika was. Zoals Woody Guthrie zou zeggen: ‘This land was made for you and me’.

Maar het gaat de verkeerde kant op met Amerika. Van het vechten voor gelijke rechten naar het vechten voor de laatste hamburger. Van het bestrijden van armoede, naar het bestrijden van de arme mensen. Men kan er makkelijker een wapen kopen in de lokale Walmart dan een tros verse tomaten en door het gebrek aan gezond voedsel hebben de meeste Amerikanen ook nog eens overgewicht. Het had zo mooi kunnen zijn. Helaas heeft het ideale, nobele Amerika nooit bestaan.

Steven De Foer trok gedurende een aantal jaren het o zo mooie Amerika door. Van het gekleurde noorden naar het monotone zuiden. Van het sportieve gezonde New York naar het corpulente Arizona. Hij bracht de puzzelstukjes samen van wat de meeste van ons weten over de VS en legde deze samen tot één boeiend geheel. Hij pluisde elk onderwerp tot in detail uit. Zo ging hij graag in dialoog om zo in de schoenen te staan van de ander. Daaruit ontstond ‘Amerikanen’.

Iedereen heeft wel een bepaalde overtuiging, zelfs Steven De Foer, waar niet iedereen achter zal staan. Toch kunnen velen hem niet tegenspreken. Op een kritische wijze houdt hij de hedendaagse veelbesproken onderwerpen aan het licht. Het feit dat hij op een objectieve klasse volle manier de situaties besprak, duidt op het feit dat hij een ervaren gerenommeerde schrijver en journalist is.

Toch blijft Amerika een zeer fascinerend land. Een land met evenveel gebreken als kwaliteiten. Nochtans zou De Foer er om veel verschillende redenen niet permanent willen wonen. Toen hij dat aan de Amerikanen vertelde kreeg hij vaak verbijsterde reacties. Ze gaan er namelijk vanuit dat de hele wereld aan hun voeten ligt. Dat iedereen een deel van Amerika wil zijn. Als je hen dan uitlegt waarom je er niet zou willen wonen, krijg je een mix van begrip en ongeloof.

Ik stuitte op dit boek omdat ik eens iets anders wou lezen dan een roman. Het gaf weer aan draai aan mijn kijk op literatuur. Misschien is dit boek niet voor iedereen weggelegd. Toch is het zeker het lezen waard. Want in een land geregeerd door een president die de polarisatie in de hand werkt, en waar logisch denken niet meer van deze tijd is, is het lezen van dit boek zeker niet nutteloos.