Spannende en uiterst intelligente must-read

StefGrondelaers 17 augustus 2020
Liefde, literatuur, misdaad en wetenschap aan de vooravond van de klimaatramp die in 2054 vrijwel onafwendbaar zal zijn. Speelmans eersteling is opgevat als een whodunnit - en in die zin is het ook een ontzettend spannend boek - maar beschrijft tegelijk een niet eens zo verre toekomst waarin we geconfronteerd worden met de gevolgen van onze kaalslag op het milieu. Omdat Speelman naast classicus ook professor AI/Taalwetenschap is, zijn de technologische uitvindingen die zijn debuut larderen geen sciencefiction, maar haalbare ontwikkelingen (die nu gewoon nog niet beschikbaar zijn). Speelmans professionele inzicht in de kracht van computers en big data, en zijn bewonderenswaardige vermogen om complexe materie helder toe te lichten, maken zijn roman zo mogelijk nog spannender. Warm aanbevolen!