Prachtig boek over de tweede helft van de gouden eeuw.

tonio2002 24 augustus 2020
Heerlijk boek voor mensen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis. Net als zijn boek "Het rampjaar 1672", is dit boek vlot geschreven. Luc Panhuysen verstaat de kunst als geen ander om feitelijkheden uit de geschiedenis op zo'n manier te ordenen en te beschrijven dat je het boek ademloos uitleest.
De geopolitiek van de tweede helft van de gouden eeuw wordt aan de hand van de confrontatie tussen deze hoofdrolspelers haarfijn in kaart gebracht, gelardeerd door allerlei trivialiteiten die wellicht geschiedkundig niet noodzakelijk zijn, maar wel een goed beeld geven van de manier van leven en denken in die tijd. De beschrijving van Carlos II is gewoon onthutsend.
Het geeft me wel een gevoel dat alle kostuumdrama's die ik tot nu toe heb gezien, ver van de realiteit afstonden; mensen waren vroeger vooral klein, vaak lelijk en hadden op latere leeftijd vaak last van allerlei lichamelijke ongemakken.

Meer recensies van tonio2002