Kouder dan we ooit nog zullen meemaken

TonnieH 11 oktober 2022
Ik heb deelgenomen aan de Hebban-leesclub voor het boek ‘Zelfs als alles eindigt’ van Jens Liljestrand. De titel en korte beschrijving spraken me erg aan. Na het lezen van de preview was het me meteen duidelijk dat ik dit boek wilde lezen.

Het boek bestaat uit 4 delen die het verhaal iedere keer vanuit een andere persoon vertellen. Het eerste deel was erg goed, vlot geschreven en spannend. De overige delen halen het niveau van het eerste deel echter niet. Aan het begin van deze volgende delen is het ook niet meteen duidelijk over wie het gaat en wat de relatie tot de andere hoofdpersonen is. Dit was af en toe best verwarrend.

Daarnaast wordt de indruk gewekt dat het om klimaatfictie gaat. Dit komt echter in het boek maar ten dele aan de orde. Het gaat om een crisis die veroorzaakt is door grootschalige bosbranden. Deze zijn ontstaan door een lange periode van warm en droog weer. Waardoor dit is veroorzaakt (mens?) komt helaas niet aan de orde. Ook wordt niet ingegaan op de (on)mogelijkheden om hier iets aan te doen. Ik had van een klimaatfictie boek meer verwacht.

Al met al was het geen slecht boek. Door de vlotte schrijfstijl is het eenvoudig te lezen en blijft het voor het grootste deel wel boeien. De delen die mij niet aanspraken zijn wellicht het gevolg van de keuzes / acties en standpunten van de hoofdpersonen. Het was soms erg lastig om me daar in te verplaatsen.

Er komen in het boek een aantal zinnen voor die zijn blijven hangen en waar ik regelmatig aan terugdenk. Bijvoorbeeld:
- “We moeten ze duidelijk maken dat we niet het meest te vrezen hebben van de natuur. We hebben het meest te vrezen van elkaar”.
- “Vandaag las ik in de krant dat dit wereldwijd de heetste zomer ooit gemeten is. En toch is het kouder dan jij en Zack ooit nog zullen meemaken”

3 sterren

Meer recensies van TonnieH