Hoe een huisarts het beleeft

Boekenmening 31 oktober 2022
Als huisarts kom je veel mensen tegen: in moeilijke, maar ook in grappige situaties. Je maakt deel uit van een stukje van hun leven, je loopt als het ware even mee. Soms mag je heel dichtbij komen.

Ondanks dat Marieke al bijna twintig jaar huisarts is, weten haar patiënten haar nog regelmatig te raken. De mooiste, meest ontroerende, heftigste of juist hilarische verhalen schreef ze op en zijn gebundeld in dit boek. Niet alleen beschrijft ze haar ervaringen in de huisartsenpraktijk, ook haar drie opgroeiende kinderen vormden een inspiratiebron.

Dit boek heeft mij een verhelderend kijkje gegeven in de persoon huisarts. Na het lezen besefte ik mij het zijn ook mensen. Dat realiseer ik mijn niet als ik bij mijn arts kom. In eerste instantie zie ik de arts. Die mij kan helpen en soms ook niet. De verhalen vond ik indringend om te lezen. Ook hilarisch af en toe. Een arts die is toegewijd aan zijn patiënten. Die haar twijfels soms heeft en onderbuik gevoel. Die het ook zwaar heeft. Maar ook geniet van de momenten die ze heeft met de patiënten. Ik heb nog meer respect gekregen voor dit beroep. Maar vooral voor de mensen die hett uitvoeren.

Meer recensies van Boekenmening