Mooi vormgegeven boekje over planten uit de Bijbel

westr029 11 september 2020
Planten, bomen en bloemen kom je in de Bijbel op allerlei plaatsen tegen. Vaak hebben we er totaal geen idee bij, om wat voor plant het gaat, of hoe die eruitziet.
Dit boekje probeert daar verandering in te brengen. Het is een mooi handzaam boekje, mooi ook om als cadeau te geven. In dit boekje worden 50 planten beschreven. Bij de meeste van de planten staat een mooi en duidelijk plaatje over hoe de plant eruit ziet. Jammer is dat soms het karakteristieke van die bewuste plant verloren gaat. Dit gebeurd bijvoorbeeld bij de mosterdplant. Die wordt in de Bijbel aangehaald als een heel klein zaadje dat een grote boom wordt. Het zou mooi geweest zijn als zo’n karakteristiek als afbeelding gegeven was.
Als ondertitel heeft het boek “van de roos van saron tot de ware wijnstok”. Deze ondertitel geeft mooi de intentie van de schrijver weer om meer inzicht te geven in de planten. Mijns inziens had het deel van de ondertitel “… tot de Ware wijnstok” wel wat beter uit de verf mogen komen door er wat dieper op in te gaan waarom een bepaalde plant juist op bepaalde plaatsen in de Bijbel aangehaald wordt. Dit had het begrip van het gebruik van planten in de Bijbel nog meer kunnen vergroten.
De laatste hoofdstukken over hoe je ‘Bijbelse’ planten thuis kunt telen en de Hebreeuwse kalender zijn een erg leuke toevoeging. Alles bij elkaar is het een mooi vormgegeven boekje.

Meer recensies van westr029