Razend actueel

westr029 19 augustus 2020
Wil je meer weten over de problematiek rondom racisme, dan is dit boek een absolute aanrader.
In Watergeheimen beschrijft Lynne Bryant de familiegeschiedenis van drie vrouwen (oma, moeder enn kleindochter), die elk hun eigen kijk hebben op de verhouding tussen zwarte en witte mensen. Hun standpunt hierin is gevormd door de dingen die ze meegemaakt hebben als het gevolg van de standpunten van hun moeder. Door een bruiloft worden deze vrouwen gedwongen om elkaars omgeving weer op te zoeken. In deze omstandigheden volgen we de zoektocht/herleving naar/van de geschiedenis van deze vrouwen en hoe hun kijk op elkaar veranderd.
Dit boek geeft een mooie kijk op de complexiteit die er is ook om racisme. Standpunten (hoewel niet goed te praten) worden ingenomen door gebeurtenissen uit het verleden. Pas wanneer men hierover in gesprek gaat en elkaar durft te zien zoals de ander is komt er een einde aan racisme. Laat daarom elke partij eerlijk naar zichzelf durven kijken en eerlijk naar de ander. Wie kan dat beter dan een kind, in dit boek komt dat nog meer naar voren in de persoon van een klein meisje dat is gebeuren uit een zwarte vader en een witte moeder.
Klein minpunt aan dit boek is dat de hele zoektocht naar het verleden zich afspeelt binnen het tijsdbestek van een kleine maand. Dat is wel erg kort om de grote problemen en de afstand die er tussen de drie vrouwen is aan het begin van het boek, te overbruggen. Discussies en problemen door racisme zitten vaak zo diep dat dit in werkelijkheid meer tijd nodig heeft.
Al met al een aanbevelenswaardig boek.

Meer recensies van westr029