Leuk debuut

Yana P 29 augustus 2020

Als je ademhaling stopt is het eerste deel van de Als je sterft trilogie van Christine Geysen. Helia is haar hele leven al anders dan haar leeftijdsgenoten. Helia kan namelijk sterfdatums zien. Nadat ze de waarheid tegen haar vader heeft verteld, belandt deze in een instelling en wordt ze opgevoed door haar oma. Haar oma lijkt meer te weten van haar uitzonderlijke situatie, maar wil niets loslaten. Wanneer Lex, de jongen waar ze al jaren verliefd op is, eindelijk interesse in haar toont, lijkt alles goed te komen. Maar dan krijgt haar leven plots weer een onverwachte wending…

Ik ben helemaal fan van de cover! Het is een hardcover, wat ik altijd aangenaam vind voelen. Het koppel op de foto en de magere Hein passen ook perfect bij het verhaal. Het onderwerp in dit boek sprak me direct aan, omdat ik nog nooit een soortgelijk boek heb gelezen. Het is niet enkel een origineel onderwerp, maar ook zwaar beladen. De dood is nog voor velen een moeilijk onderwerp, maar dit boek kaart het goed aan. Helia is een normale tiener met normale zorgen, maar ze draagt toch een zware last met zich mee. Ze wordt meer geconfronteerd met de dood dan een normale tiener zou moeten. In dit boek wordt dit dan ook goed aangehaald en voelen we mee met Helia die hiermee probeert om te gaan. Uiteraard is dit boek voor jongeren en bevat het de nodige tienerliefde en vriendschap. Deze elementen zorgen voor de nodige luchtigheid en maken het verhaal niet al te zwaar.

Ieder hoofdstuk bevat een kort tekstje met daarin de gedachten van Helia en een kleine samenvatting van wat er het vorige hoofdstuk is gebeurd. Dit is een leuk intermezzo en geeft een extra leuke toets aan het boek. De hoofdstukken worden opgebouwd uit meerdere alinea’s, waardoor je als lezer makkelijk in het midden van je hoofdstuk kunt stoppen. Het zorgt ook voor een bepaalde vlotheid tijdens het lezen. De overgangen in het verhaal vond ik dan soms te abrupt waardoor ik het gevoel kreeg dat ik ergens een stuk had gemist.

Als je ademhaling stopt is een leuk young adult boek met een spannend onderwerp. Het midden van het verhaal had wat meer actie mogen hebben, maar het einde maakt dit zeker goed. Het doet me uitkijken naar deel twee. Een heel goed debuut dus van deze Belgische schrijfster.

Meer recensies van Yana P