Web van leugens

Yana P 29 augustus 2020

Brenda heeft nooit veel vrienden gehad en is altijd wat onzichtbaar geweest. Wanneer ze gaat studeren in Amsterdam, heeft ze dan ook een plan. Aurélie Fabulateur uit Parijs wordt geboren. Samen met haar enorme bankrekening en groeiende social media behoort ze tot de rijke elite. Brenda probeert zo de sporen van haar verleden uit te wissen, maar met de leugens en het gestolen geld blijft het moeilijk om onder de radar te blijven en ontvangt ze al snel dreigementen. Brenda heeft het gevoel dat ze niet meer terug kan. Ofwel blijft ze de leugen volhouden, ofwel gaat ze er samen mee ten onder.

De vraag in dit boek is: kun je jezelf heruitvinden en kun je dit blijven volhouden? Het antwoord is ja en nee. Brenda/Aurélie lijkt in het begin goed weg te komen met haar leugens. Maar als je geen geld en verleden op sociale media hebt, lijkt dit nog niet zo simpel. Lisa van Campenhout is zeer goed in het uitwerken van een web van leugens waarmee Aurélie overeind blijft. Brenda kan altijd op het goede moment wegkomen met de perfecte leugen of het geld dat ze nodig heeft. De vindingrijkheid van dit alles bleef me maar verbazen.

Ik heb me meerdere malen geërgerd aan het personage Brenda. Niet om wie ze is, maar om wat ze allemaal doet. Brenda komt van een arme familie en is altijd al onzichtbaar geweest, toch besluit ze om het helemaal anders aan te pakken. Ze praatte haar leugens en diefstallen alleen maar goed en was ervan overtuigd dat ze nog steeds een goed persoon is. Ze wil het per se maken en vindt het niet erg om daarbij de slechte keuzes te maken. Ik heb vaak gedacht ‘Nee niet doen’, maar toch slaagde ze erin om zichzelf dieper de nesten in te werken. Naast de vele ergernissen kun je ook niet anders dan een bepaalde sympathie voelen voor haar. Lisa van Campenhout heeft dit personage zeer realistisch uitgewerkt.

Bijna echt is een leuke lichte zomerse young adult met een geweldig mooie cover. Daarnaast heb je een hoofdpersonage dat je zowel verafschuwt als bewondert in een magische ‘instagrammable‘ wereld. Lisa van Campenhout heeft een echte hit te pakken met haar debuut Bijna echt.

Meer recensies van Yana P