Spannend dansboek

Yana P 29 augustus 2020

Gigi, Bette en June dansen bij de meest exclusieve balletschool in Manhattan. Gigi is nieuw op school en wordt al snel het middelpunt van spot door haar donkere huidskleur. Bette is altijd het populairste meisje op school geweest, maar het enige wat zij echt wil, is haar zus Adele overstijgen. June bevindt zich altijd wat meer op de achtergrond. Zij moet vechten voor een hoofdrol, omdat haar moeder anders een einde zal maken aan haar danscarrière. Allemaal willen ze bij de besten horen en ze hebben er dan ook alles voor over om dit te bereiken.012

Helemaal in het begin van het verhaal wordt dit boek beschreven als een mengeling van Pretty little liars en Black swan. Het bevat de intrigerende personages van Pretty little liars gecombineerd met de harde danswereld van Black swan en ik was helemaal verkocht. Het verhaal wordt beschreven door de drie hoofdpersonages om beurten. Het zijn drie compleet andere personages met elk hun eigen achtergrond en reden om een hoofdrol te bemachtigen. De manier waarop ze dit willen doen, lijkt soms vergezocht, maar past volledig binnen dit plaatje van een donkere danswereld.

Waar ze op het ene moment lijken als afstandelijke, perfecte ballerina’, ontdek je achter deze façade dat ze ook maar een mens zijn. Je geraakt helemaal verdiept in het boek, het verveelt niet. De spanning loopt razendsnel op. Als lezer kom je steeds meer te weten over hun acties en motieven, waarna het einde inslaat als een bom.

Het boek werd al in het Engels gepubliceerd in 2015, maar het krijgt nu heel wat aandacht, omdat er een netflixserie van wordt gemaakt. Eindelijk is de Nederlandse vertaling er dan ook van gekomen en het boek sprak me dan ook direct aan. Tiny Pretty Things is het eerste boek in een duologie en heeft als vervolg deel Shiny broken pieces dat jammer genoeg nog niet vertaald is.

Voor mij is dit het ideale dramatische boek over een balletwereld waarin deze ballerina’s alles uit de kast halen om de beste te zijn. Het bevat de nodige spanning, drama en romantiek om het interessant te houden. Persoonlijk kijk ik dan ook enorm uit naar het tweede deel en de Netflixserie.

Meer recensies van Yana P