Koude thriller

Yana P 29 augustus 2020

Roos besluit om met haar twee beste vriendinnen even te ontspannen in de bergen. Ze neemt hen mee naar Winterberg, waar ze vroeger als kind vaak kwam met haar moeder. In het hotel leert ze journalist Frank kennen, met wie ze een connectie blijkt te hebben. Wanneer Roos plots vreemde briefjes krijgt en de dag erna verdwijnt, besluit Frank om achter de waarheid te komen. Samen met Roos haar vriendinnen en het personeel van het hotel besluiten ze op onderzoek uit te gaan.

Ik heb nog nooit een verhaal van Kiki van Dijk gelezen, maar ik heb al wel veel positieve zaken over haar thrillers gehoord. Door de titel van het verhaal en de kaft weet je direct dat je een winterverhaal gevuld met sneeuw en spanning kunt verwachten. Kiki van Dijk heeft dan ook de gave om alles heel beeldend uit te drukken, dus waande ik me samen met Roos in de bergen van Duitsland.

Winterberg is een typisch ‘whodunit’ verhaal zonder dat het een standaard detectiveroman is. In dit verhaal probeert Frank erachter te komen wat er met Roos is gebeurd en lezen we ook stukken van Roos, die probeert te achterhalen wat er met haar gebeurd is. De afwisseling van deze stukken zorgt voor de spanning, omdat je weet dat er iets is gebeurd, maar je weet niet wie het gedaan heeft. Door het boek heen probeert Kiki je op verschillende dwaalsporen te brengen, wat haar ook heel erg goed gelukt is, want ik wist niet wie de dader was tot het einde van het boek. Beetje bij beetje komen we steeds meer te weten over Roos haar verleden en achtergrond en zo ook de reden van de ontvoering. Zo blijft wederom het volledige verhaal ook een mysterie tot het einde.

Na dit boek te hebben gelezen, wil ik meer van deze schrijfster ontdekken. Met Winterberg heeft ze een spannende thriller geschreven die lezers meesleept in een zoektocht naar Roos.

Meer recensies van Yana P