Lachend genieten van ultralekker comfortfood

yvette-koedam 08 november 2021
Mijn eerste gedachte na het doorbladeren van NOMNOMNOM was: ‘een boek zoals deze heb ik nog niet eerder gezien’. Mieke is een auteur die anders durft te zijn! Geen overgestylde auteur die op haar persfoto rozig lachend in de camera loert, geen poëtisch vallende poedersuiker op een met bloemen gevulde taart en zeker niet de zoveelste avocadoroos op een zuurdesembedje die tegen een marmeren achtergrond gefotografeerd is. Wat je wel ziet: kleurrijke en mega creatieve zelfportretten van Dorothy. Platen waar de zelfspot vanaf spat en waar je om moet gniffelen. De toon die door het hele boek gevoerd wordt is hiermee meteen gezet. Het boek voelt comfortabel, ik direct dat geen enkel recept ‘te hoog gegrepen is’ en dat het een feestje wordt om Dorothy’s recepten na te maken.

Vanaf pagina 22 katapulteert Dorothy je met haar NOMNOMNOM in een surrealistische wereld waarin alles kan en zeker alles mag. NOMNOMNOM is van kaft tot kaft hoogcalorisch comfortfood zonder pretenties. Los van smakelijk is het boek vooral praktisch. Koken is een manier om van het hier en nu te genieten en middels haar overdadige en kneiterlekkere recepten spoort Dorothy je aan om te genieten zonder enige vorm van schuldgevoel.

De smakelijke inhoud van het boek is samengevat binnen 5 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Snelle trek, Grote trek, Favorieten, Mag wel hoeft niet en tot slot: Zoete trek. Daarnaast verwelkomt Dorothy Porker je in haar boek middels een voorwoord waarin ze vertelt over het ontstaan van Vette Sletten en NOMNOMNOM, biedt ze je overzicht dankzij een register en sluit ze het boek af met een persoonlijk dankwoord aan haar dierbaren. In het 160 pagina tellende boek vind je meer dan 50 gerechten die je stuk voor stuk absoluut moet maken.

Meer recensies van yvette-koedam