Belevenissen van een hoofdagent

Yvette1975 15 mei 2022
Een lijkvinding, een vechtpartij, vernielingen en een reanimatie. Een steekpartij, huiselijk geweld en een aanrijding. Zomaar een opsomming van meldingen die binnenkomen bij de politie. Lieke Hester, hoofdagent op het politiebureau Burgwallen in Amsterdam heeft er vrijwel dagelijks mee te maken.

In dit boek schrijft Lieke over haar ervaringen bij de politie in Amsterdam. Verhalen over hoe ze begon als surveillant en later als hoofdagent wisselen elkaar af. Een rijke schakering aan gebeurtenissen komt voorbij. Verschillende afdelingen passeren de revue. Evenals de verschillende plekken in Amsterdam. Er gebeurt nogal wat tijdens haar diensten. Sommige belevenissen zijn bijna met geen pen te beschrijven, toch slaagt de schrijfster er bijzonder goed in om haar verhalen beeldend op papier te zetten. Je kijkt als het ware over haar schouder mee.

Al snel wordt duidelijk dat deze politievrouw met veel passie en enthousiasme haar werk doet. Ze geeft een goed beeld van het werk bij de politie en hoe het er in de huidige tijd aan toe gaat. Het zijn korte en soms wat langere verhalen die los van elkaar staan maar ook samen een geheel vormen. Sommige ervaringen zijn ronduit heftig en schokkend maar ook zitten er ontroerende en tedere verhalen tussen. Grappige, bizarre en wonderlijke gebeurtenissen. Een regenboog aan emoties komt voorbij. Van woede en onmacht, ongeloof en ontzetting, een brok in je keel, verwondering, blijdschap, walging, spanning en opluchting.

Door het lezen van dit boek heb ik een erg goed beeld gekregen van het werk bij de politie. Het is een pittig beroep. Er kan zoveel gebeuren op een dag. Als agent moet je daar telkens maar professioneel op in kunnen haken. Ervoor zorgen dat in extreme situaties de veiligheid gewaarborgd blijft. Je moet beschikken over veel geduld, stalen zenuwen en het incasseringsvermogen van een olifant.

Dit boek heeft me van het begin tot het eind mateloos weten te boeien. Af en toe zat ik echt op het puntje van mijn stoel van spanning. En met een open mond van verbazing over de soms bizarre situaties . Het is ook vooral het waargebeurde aspect van dit boek wat het de moeite waard maakt. En de schrijfster zelf die er op een zeer openhartige en mooie manier over heeft geschreven. Daar kan ze trots op zijn. Een bundel waardevolle verhalen die uit het leven gegrepen zijn. En een boek dat je aan het denken zet en de blik op je wereld verruimt.

"Het kan ook nooit normaal" van Lieke Hester

Meer recensies van Yvette1975