aangenaam verrast

ZannaVdB 22 oktober 2019
Red haar. Red haar. Red haar. Red me.
Korte zinnetjes, maar met oh zo veel betekenis. Het zijn de woorden die je stiekem denkt, maar die tegelijkertijd ook te lezen staan in het boek De Vrouw Na Mij, dat geschreven is door Sarah Pekkanen en Greer Hendricks. Het is me nogal een belevenis, dat boek. Tijdens het lezen ervan word je namelijk continu misleid en begin je te twijfelen aan wat de waarheid is. De volgende citaat uit het boek is daardoor zeer toepasselijk: “In mijn huwelijk waren er drie waarheden, drie wisselende en soms concurrerende werkelijkheden. Er was Richards waarheid. Er was mijn waarheid. En er was de echte waarheid, die altijd het moeilijkst te herkennen is”.

Eerst heb je Vanessa, die nu bij haar tante Charlotte woont nadat ze is gescheiden met Richard. Dan heb je Nellie, een vrouw die iets meemaakte in haar verleden, maar zich nu veilig voelt bij Richard. Veiligheid is een gevoel waartoe Vanessa daarentegen niet kan komen. Ze wordt geobsedeerd door het nieuwe leven dat haar ex-man leidt met haar vervangster. Ze heeft doelen voor ogen en heeft er nood aan nog enkele dingen recht te zetten, voordat ze verder kan met haar leven.
De Vrouw Na Mij is de vertaalde versie van het boek The Wife Between Us. Het is een slimme thriller waarbij je steeds op het verkeerde been gezet wordt. Het originele boek werd geschreven door Sarah Pekkanen en Greer Hendricks en dat werd vertaald door Maya Denneman en Daniëlle Stensen. De uitgave van het boek gebeurde in 2018.
Sarah Pekkanen is een Amerikaanse journaliste, maar ook een bestsellerauteur. Greer Hendricks werkte ooit bij de uitgeverij Simon & Schuster. Samen hebben deze twee talentvolle vrouwen deze thriller geschreven. Het straffe is dat dit de eerste thriller is die ze samen geschreven hebben, en het toch al snel een bestseller is geworden in Amerika. Later hebben ze ook nog samen het boek An Anonymous Girl geschreven, dat ook op zijn beurt een bestseller was.

Het boek is opgebouwd uit 3 delen. Het eerste deel wordt in 2 verschillende vertelperspectieven beschreven. Je krijgt afwisselend een hoofdstuk ik-verteller vanuit het personage van Vanessa en een personeel-verteller dat het leven van Nellie beschrijft. Zo krijg je dus een vat op het leven van beide personen. In de epiloog krijg je nog een derde vertelstandpunt: een ik-verteller vanuit een personage dat ik nu niet ga noemen, om niets te verklappen over het boek. De auteurs maken vaak gebruik van flashbacks, waardoor je soms eens twee keer moet nadenken en jezelf moet afvragen over wanneer het verhaal op dat moment gaat. In het boek komen de onderwerpen psychische problemen, zelfmoord, wraak, obsessie en echtscheidingen aan bod.
In het verhaal krijg je veel tips en beschrijvingen die je helpen bij het ontrafelen van de plot twists die eraan zitten te komen. Ik denk dat de auteurs zeker de bedoeling hadden de lezer meerdere keren te misleiden, waardoor het boek een slimme thriller wordt waarbij kritisch nadenken noodzakelijk is. Er wordt keer op keer tegen je verwachtingen ingegaan, wat het net zo interessant maakt om het boek te lezen.

Ik vind dit een zeer goed boek. Dat komt door de verrassende plot twists. De voortdurende tips die je krijgt maken je zeer benieuwd om verder te lezen en om dan te kijken of je verwachtingen correct waren. Ik zou het boek bestempelen met de term ‘psychologische thriller’. Je wordt namelijk voortdurend op de proef gesteld door de auteurs. Je begint te twijfelen aan jezelf en je eigen gedachten, en bent continu bezig met het ontrafelen van het verhaal. Het raakt je op alle vlakken en is zo doordacht dat je na een tijdje gewoon niet meer weet wat je kan geloven en wat niet. Actief lezen en je aandacht erbij houden is dus een vereiste.
Verder vind ik dit boek eerder een luchtige thriller; het is niet zo dat je voortdurend enge zaken moet verwachten. Dat vind ik een heel fijn gegeven, want over het algemeen ben ik niet zo voor enge boeken. Dit boek is dus de ultieme combinatie tussen luchtig qua inhoud en een thriller.
Daarnaast heeft het me aangenaam verrast hoe snel je door die 428 pagina’s heen bent. Je wordt telkens heel benieuwd naar de volgende pagina’s, waardoor het lezen sneller verloopt.
Ook het verhaal op zich stond me zeker en vast aan. Je wordt helemaal meegezogen in het leven van Vanessa, iemand die in de echt gescheiden is. Het thema echtscheidingen is ook een alledaags thema, waardoor het boek realistisch gaat lijken. Het is dus niet zo dat het een thema uit het ongerijmde is waarbij je niet gelooft dat het echt zou kunnen gebeuren, en dus niet zou meegetrokken worden in het verhaal.
Dit is een van de enige thrillers, waarbij ik niet angstig hoefde te zijn, maar die toch spannend is. Het boek heeft me dus aangenaam verrast.

Het boek De Vrouw Na Mij is dus het perfecte boek als je een luchtige thriller wil lezen en is literair sterk onderbouwd. Het zit boordevol flashbacks en verschillende vertelstandpunten, waardoor het leuk wordt het échte verhaal uit te puzzelen. Het is zeer slim geschreven, want je moet je echt focussen op de tips die je krijgt. De alledaagse verhaallijn maakt het ook aangenaam om te lezen. Conclusie: een aanrader!

Bibliografie

Hurkmans, K. (2018, 19 augustus). Geniaal of overkill? Geraadpleegd op 21 oktober 2019, via https://www.hebban.nl/recensie/katy-hurkmans-over-de-vrouw-na-mij
I. (2018, 11 november). Roman met goede dosis spanning. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, via https://www.hebban.nl/recensie/irene-over-de-vrouw-na-mij
Pekkanen, S. (z.d.). Books by Sarah Pekkanen. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, via http://www.sarahpekkanen.com/books.html
Pekkanen, S., Hendricks, G., Denneman, M., & Stensen-Alders, D. (2018). De vrouw na mij. Amsterdam: Luitingh-Sijthoff.
valse liefde - Google zoeken. (z.d.). [Foto]. Geraadpleegd op 21 oktober 2019 via https://www.google.com/search?biw=1163&bih=676&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNQbH4dHQLFgzxZruz4fhiFiq_a8gw%3A1571670891615&sa=1&ei=a8utXc2VJYmHk74PirSO6AE&q=valse+liefde&oq=valse+liefde&gs_l=img.3..0.94836.98173..98256...1.0..1.177.1063.13j1......0....1..gws-wiz-img.......35i39j0i67j0i30j0i8i30j0i24j0i10i24.p1hRQMMgvJQ&ved=0ahUKEwiN98qp0q3lAhWJw8QBHQqaAx0Q4dUDCAc&uact=5#imgrc=A6z9FO5Wd6hmRM