Advertentie

Hebban vandaag

Column /

Aan de prijs

door Lettertype 4 reacties
Enige tijd geleden werd ik gebeld. Of ik tijd had voor een opdracht. Het was een opdracht die nogal veel haast had, maar dat schrikt mij over het algemeen niet af. Ik vind het juist vaak wel lekker, zo’n strakke deadline.

Het ging om een gelegenheidsboekje, non-fictie, dat vijfentwintigduizend woorden telde, en dat eigenlijk maar half zo dik mocht zijn  – bovendien zat het ook nog niet helemaal goed in elkaar want schrijver was slordig, daar moest ook naar gekeken worden. Er was niet veel tijd, ik kreeg een week.

Ik houd van zulke opdrachten, dus zei ik ja, en omdat ik zelfs erg dól ben op zulke opdrachten, had ik me niet beziggehouden met het van tevoren afspreken van een prijs.

Afijn, ik toog aan het werk en het ging lekker. Het lukte me niet om het boekje half zo dik te maken. Ik schrapte ongeveer twintig procent, als er nog meer tekst verdween zou het een onsamenhangend verhaal worden. Maar goed, dit was toch ook al heel wat. Ik bracht wat orde in de tekst, schrapte, verschoof, veranderde en vulde aan. Het ging zo gezwind dat ik het in drie dagen al klaar had. Ik was in mijn nopjes: wat zouden ze blij zijn! Misschien kreeg ik nu wel een bonus, ik was tenslotte ruim binnen de week gebleven. Voor de 20 uur die ik aan de klus had besteed (of daaromtrent, ik weet het niet precies meer) had ik een bedrag van 500 euro in mijn hoofd. Vrienden vinden altijd dat ik veel te weinig vraag, maar die vrienden werken duidelijk niet in de uitgeverijwereld. Ik vond dit wel een mooi bedrag en eigenlijk al aan de hoge kant. Maar, dacht ik, hoog inzetten – want ik ben tenslotte een tekstprofessional en professionals zijn niet gratis.

Ik stuurde een mail met het bewerkte bestand en mijn loonvoorstel. Geen antwoord. Weer een mail. Weer geen antwoord. Het kon natuurlijk ook best dat de medewerker op vakantie was of zo. Ik besloot te bellen. Maar ook dat hielp niet, ik kreeg de medewerker niet te pakken. Ze was ziek, of in vergadering, of onvindbaar. Ik bleef proberen en uiteindelijk lukte het me om via de telefoon contact te leggen. "Wat vond je van mijn voorstel?" vroeg ik. Even bleef het stil. Nou, het was niet helemaal wat mijn opdrachtgever in het hoofd had. "Wat had jij dan in je hoofd?" vroeg ik. En toen dacht ik even dat ik het niet goed verstond: "170 euro," zei ze, en ze was bloedserieus.

Rustig blijven dacht ik. Gewoon uitleggen dat ik drie dagen eerder inlever dan gevraagd, dat er in principe een week stond voor de taak, en dat ik er dus 20 uur aan heb gewerkt, wat aanzienlijk minder is en dat als je omrekent ik op een uurtarief van € 25 zit, wat niet exorbitant is . Maar medewerker vond het nog steeds veel te veel. ‘Zelf had ik het wel in tien uur gekund,’ aldus de redacteur. Waarom ik er dan een week voor had gekregen was me een raadsel.

De kunst is om op zo’n moment je kalmte te bewaren, niet in de verdediging te duiken of een zinloze tierende strijd aan te gaan. Maar je wilt natuurlijk ook niet over je heen laten lopen, en als je niet voor jezelf opkomt zal niemand anders dat doen (een van de weinige nadelen van het freelancerschap). Ik slikte. "Dan had je het inderdaad denk ik beter zelf kunnen doen," zei ik. "En overigens zit je dan op een uurloon van 17 euro bruto met deze opdracht. Vind je dat een redelijk loon?"

Waarna ze zweeg.

Het lukte met veel gemor van de andere kant om het tarief iets op te schroeven.

Nu is de pest dat je zo’n strijd nooit kunt winnen – wat je ook maar onder winnen verstaat, dat het geen zin heeft je gelijk te willen halen en dat je zo’n klant waarschijnlijk kwijt bent na zo’n gebeurtenis. Eigenlijk ben je natuurlijk ook beter af zonder zulke klanten, maar het voelt onrechtvaardig.

Hoe dan ook had ik mijn les geleerd: voortaan maak ik van tevoren een afspraak over de prijs. Waarna het de opdrachtgever natuurlijk altijd vrij staat om er een bonus bovenop te doen – als je bijvoorbeeld al na drie dagen inlevert in plaats van na een week.


'Lettertype'
werkt al jarenlang als schrijver, freelance redacteur en promotor voor uitgeverijen. Met de nodige zelfspot en een kritische blik bekijkt ze de boekenwereld en de rol die ze daarin speelt. Op Hebban deelt ze zowel de voor- als de nadelen van freelancen.



Over de auteur

Lettertype

45 volgers
0 boeken
0 favorieten


Reacties op: Aan de prijs