Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

De Tekentafel: illustrator Silvester Zwaneveld

In de rubriek ‘De Tekentafel’ geeft Hebban Junior regelmatig het woord aan bekende en minder bekende illustratoren uit het boekenvak. In alweer de 26ste aflevering aandacht voor Silvester Zwaneveld: ‘Voor ‘Luna’s Flopfeest’ heb ik meer dan 200 illustraties gemaakt. Nogal een werkje, maar het resultaat mag er zijn (in mijn bescheiden ogen).’


Silvester Zwaneveld is vooral bekend van het cabaretduo Arie & Silvester. Sinds enkele jaren treedt hij op met soloshows. Maar Silvester werkt niet alleen op de planken. Hij werkt voor en achter de schermen aan verschillende tv-programma’s, maar maakt ook animatiefilms. Deze maand won hij op het Festival Imperia te Italië nog de prijs voor 'Best International Amination' voor zijn film: Mr Light.  

Als illustrator debuteerde de cabaretier in 2012 met een eigen prentenboek: Het monstertje onder het bed (zie afbeelding links). Ook is hij illustrator van de kinderboekenserie ‘Plaza Patatta’. Deze reeks wordt geschreven door Nanda Roep, met wie Silvester een relatie heeft. Inmiddels hebben de twee het elfde deel afgerond, dat in een nieuw jasje is verschenen: Luna’s Flopfeest staat boordevol plaatjes en past daarmee precies in de populaire ‘graphic novel’-trend. Een nieuwe uitdaging voor Silvester, want niet eerder maakte hij zóveel tekeningen bij een enkel kinderboek.  

‘Ik begon met illustreren toen ik nog op de lagere school zat. Ik was een kind dat meteen wist wat hij later wilde worden. Ik wilde reclametekenaar worden. Dat beroep bestond helaas niet meer toen ik van school afkwam, en was overgenomen door fotografie en computers. Maar de liefde voor tekenen bleef en hoewel het best een paar jaar op een laag pitje heeft gestaan, teken ik de laatst vijf jaar meer dan ooit.’  

‘Mijn eerste publicatie weet ik nog als de dag van gisteren. Ik was veertien en had een strip in de schoolkrant. De eerste ging over Spiderman die op spectaculaire wijze een kamer binnenkwam, aan het plafond ging hangen en met plafond en al naar beneden donderde. Vanonder het puin verzuchtte hij: ‘Stomme systeemplafonds ook!’ Ik was razend trots.’  

‘Ik werk het liefst met mensen met passie, mensen met visie. Ik werk het liefst met photoshop, Procreate en Painter. Ik werk het liefst met Uitgeverij Nanda omdat ik daar zoveel vrijheid krijg. Ik werk het liefst met een kop koffie in de hand, met de dag nog voor me en met heel veel plezier.’  



‘Het zal cliché klinken, maar ik ben het meest trots op
het laatste boek dat ik heb geïllustreerd: Luna’s Flopfeest! Veel mensen zijn het meest trots op hun laatste werk, maar in dit geval zijn er meerdere redenen voor. Ik heb al behoorlijk wat boeken uit de ‘Plaza Patatta’-reeks getekend en over het algemeen beperkt het werk zich tot een omslag en 24 tekeningen. Voor dit boek heb ik meer dan 200 illustraties gemaakt. Nogal een werkje, maar het resultaat mag er zijn (in mijn bescheiden ogen).’  

‘De illustraties waar ik met het meeste plezier aan werk is eigenlijk elke illustratie die beter wordt dan ik had verwacht. Of dat nou zit in het karakter, de stijl of de beheersing van je materiaal, dat maakt me niet zo veel uit. Als het resultaat beter is dan ik vooraf had gedacht, beleef ik daar superveel plezier aan.’  

‘De leukste /interessantste/meest uitdagende opdrachten om te doen… Tja, dat is beetje een pijnlijk punt. Er ligt een fantastisch prentenboekverhaal (geschreven door Nanda) voor me klaar. Al zeker een jaar. Maar ik vind het zo mooi dat ik een enorme drempel voel om eraan te beginnen. Ik heb al verschillende schetsen gemaakt, maar geen enkele stijl lijkt het verhaal recht aan te doen. Ik moet mijzelf binnenkort echt over een drempel gaan zetten. Ai.’  

‘Het verschil tussen het werken in opdracht en vrij werk… Als ik het goed doe, zit daar hopelijk niet veel verschil in. Je moet volgens mij een opdracht zo naar je hand zetten dat het als vrij werk aanvoelt. Anders zou ik er niet aan willen beginnen. Dat betekent natuurlijk dat je ook veel ‘nee’ zal moeten verkopen, maar dat maakt het leven wel zo leuk.’  

‘Het werken met de computer vind ik een voordeel. Ik werk heel graag op de computer. Ik heb een grote Wacom cintiq en een iPad pro. Die twee tools zorgen voor enorm veel vrijheid. De iPad Pro zorgt ervoor dat ik onderweg (on-tour) toch mijn schetsen kan maken en soms zelf iets af kan werken. De Wacom geeft me alle ruimte om mooie afwerkingen te maken. Het voordeel van de computer vind ik dat je vreselijk veel en prettig kan schetsen. Je kan tot in het oneindige vergroten en verkleinen, gummen, details veranderen, spiegelen, draaien enz. Het is echt een nieuwe dimensie in het tekenen. Heerlijk.’  

‘De aandacht voor illustratoren in het boekenvak… De illustrator wordt bij kinderboeken steeds belangrijker, heb ik het gevoel. En mensen staan (al is het soms mondjesmaat) steeds meer open voor nieuwe invloeden en stijlen. Een paar jaar geleden, vond ik, waren kinderboekenillustraties nogal herkenbaar. Het leek wel of er maar een paar stijlen getolereerd werden. Maar intussen breekt het open en dat is mooi om te zien. Ook met de graphic novels die in het kinderboekenvak met een opmars bezig zijn, is er natuurlijk veel waardering voor de illustraties.’      


Persfoto Silvester © Jaap Reedijk

Overige foto's en illustraties © Silvester
 



Over de auteur

Lindy de Jong

728 volgers
352 boeken
6 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: De Tekentafel: illustrator Silvester Zwaneveld

 

Gerelateerd

Over

Silvester Zwaneveld

Silvester Zwaneveld

Silvester werd geboren op 3 november 1969 in Beilen. Na vele rond zwervingen stu...