×

Dossier /

DVD-recensie: Predestination

door Hebban Fantasy 3 reacties
Predestination is deze maand op dvd verschenen. Het is een film die bij ons niet in de bioscopen heeft gedraaid en dus nu haar première op dvd heeft. In de hoofdrollen Ethan Hawke en de onbekende Sarah Snook. Een absolute must see.

De eerste 55 minuten van de anderhalf uur durende film kijk je naar een dialoog tussen de barman (Hawke) en een barhanger. Het is in feite bijna een monoloog, omdat de barhanger (gespeeld door Snook) zijn verhaal vertelt, slechts af en toe aangespoord door de barman. In deze monoloog wordt het hele levensverhaal van

de barhanger verteld, beginnend bij het ter vondeling zijn gelegd als baby Jane.

Jane is een ongelukkig kind dat nergens bij hoort en door niemand aardig gevonden wordt. Ze groeit op in het weeshuis en doet daar haar examen. Omdat ze erg goede scores heeft in de exacte vakken, wordt ze uitgenodigd voor een toelatingstraject in een astronautenprogramma. Het zijn de jaren vijftig, dus het is natuurlijk helemaal de bedoeling niet dat een vrouw zelf astronaut wordt. Men is bang dat de mannelijke astronauten zich gaan vervelen in de ruimte en dat hun frustratie te hoog wordt. Voor de dames is er slechts de rol van meereizende partner beschikbaar, inclusief alle bijbehorende verplichtingen. Omdat Jane zo graag de ruimte in wil en de liefde haar niet erg lijkt te boeien, gaat ze door met dit traject. Totdat ze na een knokpartij een volledig medisch onderzoek krijgt en daarna om onduidelijke redenen wordt gediskwalificeerd.

Dit alles en nog veel meer vertelt barhanger, voorheen Jane, inmiddels John, aan de barman. Het gesprek is ontzettend goed gedaan, briljant gefilmd en geacteerd, maar toch denk je na een half uur wel een keer dat de wending wel mag komen. Die wending komt en het is een grote mindfuck, waardoor ik helemaal niets meer over de film kan zeggen vanaf dit moment. Je ziet alles wat je al hebt gezien in een ander licht en zit met open mond op de bank. Ik gun iedere volgende kijker dezelfde ervaring.

Predestination is gebaseerd op het kort verhaal All you Zombies van Robert Heinlein. Heinlein wordt wel 'the dirty old man' van de sciencefiction genoemd, dankzij de kinky denkbeelden die hij in zijn verhalen en boeken stopte. In Predestination gaan de wenkbrauwen al aardig de lucht in bij het 'ruimtehoer'-programma. Als je dat het vreemdste idee van de film vindt, wacht dan nog maar even met die conclusie tot je de rest van de film hebt gezien.

Voor liefhebbers van sciencefiction is Predestination een aanrader. Je zit gegarandeerd koerend en kirrend op de bank bij dit plot en de complexiteit van het verhaal. Voor alle filmliefhebbers is het vanwege de intelligentie van het verhaal ook een verplicht nummer. De indrukwekkende prestaties van Hawke en de nu nog onbekende, maar geniale Snook voegen veel toe.

Hebban Fantasy

327 volgers
20 boeken