DVD-recensie: Revolution seizoen 2

“Ik doe het niet.”
“Ik martel en vermoord je, als je het niet doet!”
“Interesseert me niks.”
“Ik martel en dood je geliefde en al je vrienden en familie.”
“Oké, oké, ik doe het al!”

Bovenstaande is de samenvatting van iedere aflevering in seizoen 2 van Revolution. Ondersteund met mooie postapocalyptische landschappen en acteurs die gegroeid zijn in hun rollen is seizoen twee een herhaling van het eerste seizoen. De serie ging in 2012 het eerst de lucht in met twintig afleveringen en het werd verlengd met een nieuw seizoen met tweeëntwintig episodes. De maker van de serie, Eric Kripke, dacht een veelbelovend nieuw concept in handen te hebben na zijn succes met Supernatural. De cast is een veelbelovend mengsel van aantrekkelijk en karaktervolle gezichten met bijvoorbeeld Giancarlo Esposito (o.a. bekend als “Gus” uit Breaking Bad) in de rol van Tom Neville, een ambitieuze rat die iedere aflevering van kant lijkt te wisselen. Maar ook jonge gezichten genoeg met bijvoorbeeld Tracy Spiridakos in de rol van bad-ass overlever Charlie Matheson.

Een veelbelovend concept staat of valt met een geloofwaardige uitvoering. En daar schiet deze serie tekort, ook in seizoen twee. Vijftien jaar geleden is alle stroom op aarde uitgevallen, veroorzaakt door nanobots die de stroom blokkeren. Nano’s zijn robots zo groot als een virus en ze zitten overal; in de lucht, het water maar ook in mensen (waarom de stroom waarop ons zenuwstelsel en hersenen draaien dan niet aangetast wordt, is niet verder uitgelegd). Als de nano’s uitgeschakeld worden, laait de stroom direct op, lampen gaan aan en radio’s beginnen te spelen. En dit is het grootste probleem met de serie.
Stroom komt uit elektriciteitscentrales, hoe kunnen deze, vijftien jaar na de blackout, nog stroom leveren? En als de tv en radio aangaan, draaien er programma’s, wie zendt die uit als er al vijftien jaar geen stroom meer is? Het wetenschappelijke concept achter een zichzelf voortplantende nanobot die zich uiteindelijk ontwikkelt tot intelligent wezen, is nog niet zo ver gezocht. Op zeer kleine schaal kunnen we dit soort nanorobots al maken en kunstmatige intelligentie komt steeds dichterbij. Het gaat echter wel vaker mis met de toepassing van goede wetenschappelijke concepten in deze serie. Zo wordt er mosterdgas ingezet als chemisch oorlogswapen. Mensen gaan neer zodra ze door het gas geraakt worden, blootstelling aan mosterdgas geeft echter pas na twee tot vier uur symptomen. Eric Kripke zou er goed aan doen wikipedia wat vaker te raadplegen.
Het kernconcept van deze serie - de door de nanobots gecontroleerde elektriciteit - is gewoonweg te wankel om lang succesvol op voort te bouwen, ook kijkers realiseerden zich dit en nadat de kijkcijfers inzakten trok NBC er in 2014 de stekker uit. Er komt geen nieuw seizoen. Jammer, want seizoen twee laat de kijker wel met een aantal enorme clifhangers zitten!

Het wankele achtergrondverhaal doet er niet aan af dat de karakters zelf complexe mensen zijn en het steeds onduidelijker wordt of de good guys wel zo goed zijn. Wat soms wat gaat schuren is dat niemand voor het grote goed kiest. Als de wetenschapper Aaron Pittman de kans krijgt de nano’s uit te schakelen bijvoorbeeld, doet hij dit niet omdat de nano zijn beste vriendin bedreigt. De gevechtsscènes zijn vaak goed uitgewerkt en de spelers vormen een leuke mix van prettig gestoord tot ronduit waanzinnig. Zolang er niet te diep nagedacht wordt over achterliggende concepten, is Revolution een prima manier om een regenachtige zondag door te komen.

Revolution S2 krijgt drie sterren

Monique van Helvert

19 volgers