×

Dossier /

DVD-recensie: The Last Ship (**)

door Frank Norbert Rieter 3 reacties
De USS Nathan James wordt voor een geheime oefening naar het noordpoolgebied gestuurd. Als de bemanning na een paar maanden weer contact zoekt met de buitenwereld, blijkt in de tussentijd de wereld getroffen door een pandemie. Het overgrote deel van de wereldbevolking is omgekomen door een uiterst dodelijk virus. Dan blijkt dat de oefening een dekmantel was voor de zoektocht naar de oorsprong van het virus en dat de aan boord aanwezige wetenschapper Dr. Rachel Scott de enige hoop is om het tij te keren.

The Last Ship is een Amerikaanse dramaserie van de zender TNT en is losjes gebaseerd op het gelijknamige boek van William Brinkley. In het boek uit 1988 komt het hele virus niet voor, maar is de wereld getroffen door een kernoorlog. Het is een slimme ingreep van de schrijvers en het trekt het hele verhaal meer naar onze tijd. Het perspectief van het boek, dat geheel is opgebouwd uit verslagen van commandant Tom Chandler, is ook losgelaten. Dat is voor een verfilming een noodzakelijke keus, maar het is jammer dat het persoonlijke aspect daarmee ook is verdwenen. Je krijgt niet echt een inkijkje in de emoties en dilemma’s van de personages. Ze blijven eendimensionaal en ontwikkelen zich niet. Het acteerwerk is onder de maat en de scriptschrijvers geven de acteurs erg weinig om mee te werken. De nadruk is geheel op de plot en op de actie komen te liggen. Daarin overtuigt de serie nog wel een beetje. Legereenheden die in speciale pakken door schepen rennen, ontploffingen en vijanden (altijd netjes in anders gekleurde pakken) die met de nodige bravoure neervallen. De plot is in beginsel sterk, maar wordt langs wel erg voorspelbare lijnen uitgewerkt. Het idee voor een lege, door een pandemie getroffen wereld is aansprekend. Helaas ontbreekt het ‘lege’ gevoel volkomen. De sets zijn te klein, je ziet te weinig van de wereld. En omdat het zogenaamde ‘Last Ship’ met de nodige tegenslag geconfronteerd moet worden, worden er iedere aflevering bosjes tegenstanders opgevoerd; ontsnapte Al-Qaida strijders, losgeslagen Russen, drugsbaronnen en warlords. Allemaal mooie figuren, maar erg leeg voelt de wereld daardoor niet.

De serie is al met al onderhoudend en vlot geschoten. Echt goed wil hij echter niet worden. Halverwege voelen de afleveringen meer alsof ze zijn weggekaapt uit een langlopende Space Opera dan uit een zorgvuldig opgebouwde serie van tien afleveringen. Pas in de laatste afleveringen zien we een paar flash backs en krijgen we een inkijkje in de stand van zaken aan het thuisfront. Met het beperkte budget en de beperkte locaties wordt daar echter geen overtuigende teloorgang geschetst, maar een bordkartonnen opmaat naar het volgende seizoen.

Het tweede seizoen wordt momenteel in Amerika uitgezonden. Het eerste seizoen, van tien afleveringen, is in Nederland op DVD verkrijgbaar.

Frank Norbert Rieter

49 volgers