×

Dossier /

DVD-recensie: The Originals S1

door Frank Norbert Rieter 1 reactie
Spin-offs zijn niet vaak beter dan de serie waar ze van zijn afgeleid, maar The Originals vormt een uitzondering op die regel. De serie laat zich zelfstandig, zonder voorkennis, bekijken en laat zien dat je met een hedendaagse vampierserie meer kanten op kunt dan alleen richting dark romance.

The Originals gaat over de eerste ‘originele’ vampierfamilie op Amerikaanse bodem. De personages figureerden al in The Vampire Diaries en in The Originals wordt hun eigen strijd en achtergrondverhaal uitgewerkt. De (half)broers Klaus en Elijah keren terug naar New Orleans, de stad die zij mede hebben opgebouwd en jarenlang hebben bestierd. Bij hun terugkeer blijkt een voormalige protegé, Marcel, zich de macht in de stad te hebben toegeëigend.

De plot ontspint zich langs een aantal lijnen. De machtsverhouding tussen de fracties in de stad, de mensen, vampiers, weerwolven en heksen, verschuift doorlopend. Een one-night-stand van Klaus, die zelf half weerwolf, half vampier is, blijkt zwanger en het ongeboren kind wordt inzet in de machtsstrijd. Maar de vampierfamilie heeft ook haar eigen problemen. De moeizame verhouding en het steeds opspelende wantrouwen tussen de twee broers Klaus en Elijah, hun zus Rebekah en de voormalige protegé Marcel ondermijnt hun positie en geeft de andere fracties in de stad de kans om een gooi naar de macht te doen.

Het feit dat de machtsstrijd en de familieverhoudingen de kern van het drama vormen geeft de serie een complexiteit die we nog niet eerder in vampierseries gezien hebben. Het is een koningsdrama met Shakespeareaanse trekken. Dat drama staat op de voorgrond. De romantiek en ook de griezel- en fantasie-elementen zijn bijzaak. De twee broers hebben lastige, complexe karakters en passen daarmee goed in de trend van de afgelopen jaren om ‘moeilijke mannen’ als hoofdpersoon van een serie te nemen. Het begon bij The Wire en The Soprano’s en het gegeven is verder verkend in onder andere Mad Man en Breaking Bad.

De spanningsboog is wel veel langer dan bij voornoemde series. Met zijn 22 afleveringen is het geen zuiver character-driven televisieserie. Er is minder ontwikkeling zichtbaar, dat zou bij vampiers die al duizend jaar leven ook niet geloofwaardig zijn. De plot is een minstens zo belangrijk element. Die zit gedegen in elkaar, met de nodige verrassingen en omslagen. De enkele plotgaten en onuitgewerkte eindjes storen niet en kunnen wellicht in een volgend seizoen nog worden verklaard of opgepakt.

Het hedendaagse verhaal van de machtsstrijd wordt vrijwel iedere aflevering afgewisseld met terugblikken die vertellen wat er in het rijke verleden van de familie en in New Orleans heeft plaatsgevonden. Dit brengt afwisseling en geeft de serie een extra dimensie. De keus voor The Big Easy, zoals New Orleans wel liefkozend genoemd wordt, als plaats van handeling werkt net als in menig andere vampierfilm of -serie erg goed. De broeierige sfeer en het oude-wereld-gevoel zijn goed getroffen.

Wat verder opvalt is de kwaliteit van de dialoog, die in veel afleveringen frequent en dominant aanwezig is. Bijtende volzinnen, die door de vaste spelers met overtuiging en flair gebracht worden.

De minpunten zijn niet evident, of treden in ieder geval niet op de voorgrond. De pilot bevat wellicht wat veel informatie; nodig voor wie de achtergrond van de personages niet uit The Vampire Diaries kent, maar is niettemin een goede aflevering en een prima start voor de serie. De personagemotieven achter de plot zijn niet altijd helder, maar dat is eigen aan de gekozen serielengte. Wie niet van plotomslagen houdt moet doorgaans in het geheel niet aan een serie beginnen met 22 afleveringen per seizoen. Die lengte vraagt om afwisseling en een mix van ingrediënten. Het acteerwerk van bijrolspelers is niet altijd excellent, maar gelukkig ook nergens onder de maat.

De balans valt uiteindelijk erg positief uit. Een aanrader voor alle vampierliefhebbers. En ook wie The Vampire Diaries, of bijvoorbeeld True Blood, tot nu toe heeft overgeslagen doet er goed aan The Originals niet aan zich voorbij te laten gaan.

The Originals wordt beloond met 4 sterren.

Frank Norbert Rieter

49 volgers