Advertentie

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Aïda de Ridder

In de Nederland en België hebben we niet alleen fantastische schrijvers, maar ook kunstenaars en illustratoren van internationale allure. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasykunstenaars van Nederland en België opgespoord. Hebban Fantasy geeft deze Fantastische illustratoren graag een podium.

Vandaag de zesde editie van Fantastische kunstenaars, met Aïda de Ridder.

De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort en Leon Tukker.

Aïda de Ridder (1985) is geboren in Amsterdam en woont momenteel in Bunnik aan de rand van Utrecht waar ze ook werkt.

Aïda: “Ik heb een grote interesse in geschiedenis en diverse culturen van het heden en verleden. Ook al ben ik zelf niet gelovig, ik word ook erg geïnspireerd door godsdienstige kunst. Ik heb iets met symmetrie en het combineren van het monsterlijke en schoonheid en hou ook wel erg van subtiel erotisch werk.

Verder ben ik groot fan van strips en animatiefilms, verzamel ik monstermaskers en poppen en speel ik graag games als ik er tijd voor heb.

Ik werk bij Wispfire, een gamebedrijfje waar ik mede-oprichter van ben. Ik vind het erg leuk om veel verschillende grafische taken uit te voeren en de rol van Art Director bevalt me tot nu toe ook prima. Ik doe eigenlijk van alles; concept art, promotion art, painted textures, animatie, character design, UI graphics et cetera. Het is veel werk, maar ik vind het allemaal super leuk om te doen en om mezelf uit te dagen om iets moois neer te zetten, samen met mijn team.

Ik heb tot nu toe alleen in Nederland gewerkt, onder andere een tijdje voor Kunstenaar en VJ Micha Klein, waar ik onder andere illustraties mocht maken voor een concert van DJ Tiesto, en een paviljoen in Mysteryland. Daarnaast heb ik een tijdje getekend voor het meisjesblad Tina. Ik doe verder al heel lang freelance opdrachten voor particulieren vanuit de hele wereld via internet. Hoewel het ontzettend tof is om betaald te worden voor het tekenen van dingen die je sowieso al leuk vind om te tekenen, daagt het je niet echt uit om verder te groeien. Ik focus me dan nu ook zo volledig mogelijk op het produceren voor Herald, de game die ik aan het maken ben met Wispfire. Maar alsnog doe ik er opdrachtjes naast in de avonden en weekenden.

Er zijn niet echt specifieke bedrijven die ik op het oog heb voor de toekomst, ik vind het vooral belangrijk dat ik mezelf kan vinden in een project waar ik voor werk, en dat ik er ook achter sta. Wel lijkt het me geweldig om een keer mee te werken aan een grotere productie met een groot team waarmee ik gezamenlijk iets fantastisch neer kan zetten. Niet perse triple A game of Hollywood level media, maar wel met wat meer budget dan waarmee ik tot nu toe gewerkt hebt.

En ik wil ook nog heel graag een keer een strip/graphic novel produceren. Gewoon omdat ik het een geweldig medium vind. Maar eerst wil ik onze game af zien komen, en met een beetje geluk een succes zien worden. In ieder geval succesvol genoeg om verder te gaan met ons bedrijf en om het volgende project te produceren. Voor dat volgende project maakt het me eigenlijk niet uit of dit een game is of niet. Als ik maar iets moois kan maken en hier rond mee kan komen.

Wanneer ik dacht: “nu wordt mijn werk echt goed”? Ik denk dat het moment dat je jezelf echt goed gaat vinden, het moment is dat je stopt met jezelf verder ontwikkelen. Ik denk dat er is altijd die drang tot verbetering nodig is om te blijven groeien. Maar het is wel belangrijk om op een gegeven moment de waarde van je eigen werk in te gaan zien, en daar mag je dan best trots op zijn.

Ik had een keerpunt toen ik er voor koos om van tekenen niet meer mijn beroep te maken. Dat was na een gefaalde poging om een richting voor mijn werk te vinden bij de opleiding Illustratie van de HKU (Hogeschool van de Kunsten, Utrecht). Daarna ben ik naar HKU: Design for Virtual Theatre and Games gegaan, en ben ik mezelf meer gaan focussen op het werken in een team, en begon ik mijn allround skills in te zetten om projecten vorm te geven. Dit gaf me heel veel zelfvertrouwen en ik voelde me eindelijk op mijn plek. In het derde jaar sloeg de tekendrang opeens weer toe, en ik ben sindsdien niet meer gestopt. Wat ik geleerd heb is dat ik het leuker vind om mijn werk in te zetten voor een groter project waar ik overzicht heb, dan het enkel maken van illustraties die ik alleen produceer.

Bekijk veel meer van Aïda's werk op haar Deviant Art en de sites van haar bedrijf Wispfire en de game Herald.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.



Over de auteur

Hebban Fantasy

302 volgers
20 boeken
0 favorieten


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Aïda de Ridder