Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Baldi Konijn

In Nederland en België hebben we kunstenaars en illustratoren van internationale allure. Hebban Fantasy geeft deze Fantastische Kunstenaars graag een podium. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasykunstenaars van de Lage Landen opgespoord. Aflevering 17: Baldi Konijn.

De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort, Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese, Wouter Gort, Erik Visser, Robin Keijzer, Edon Guraziu, Maarten Verhoeven, Guido Kuip en Wim Houben.

Baldi Konijn (1989) woont en werkt in Hoorn. Zijn werk kenmerkt zich onder andere door zijn gebruik van heldere kleuren, de dynamiek in zijn composities en zijn cartooneske stijl.

Hoe is het begonnen?

Twee jaar geleden rondde ik mijn opleiding game art af aan het mediacollege in Amsterdam waar ik eigenlijk binnenkwam met de intentie om mij meer te gaan verdiepen in 3d art, maar waar ik uitliep als 2d artist/concept artist. Ik begon na mijn opleiding bij een kleine start up, maar ben mij een jaar geleden gaan richten op freelance. Nu werk ik fulltime als freelance concept-artist en illustrator.

Ik heb gewerkt voor verschillende videogame/boardgame en animatie bedrijven, met name in Amerika en Canada. Ik heb een half jaartje in Amsterdam gewerkt en ik werk momenteel voor een klant in Hilversum maar het grootste deel doe ik vanuit huis hier in Hoorn.

Wat is je ding?

Hmm mijn ding... Gewoon lekker fantaseren over vreemde rassen, werelden en beesten. En gewoon lekkere badass art maken, lekker bulky en chunky! Ik denk verder dat ik toch wel het meeste geniet van creature en character design. Er is iets met het verbeelden van wezens en exotische rassen in een fantasiewereld en hoe die dan bewegen en interacteren daar mee.

Waar of wat was je keerpunt?

Ik denk dat ik net zoals alle andere artists altijd mijn art probeer te verbeteren en dat ik mijn werk nooit goed genoeg zal vinden (en zo hoort het natuurlijk ook) maar ik kan mij wel een keerpunt herinneren toen mijn stijl compleet anders werd.

Dit gebeurde ongeveer tweeeneenhalf jaar geleden tijdens een vakantie met mijn vriendin in Zweden. Mijn stijl maakte een complete omslag van realistisch tot cartoony/stylized. Ik heb nog het schetsboek waarbij je van de een op de andere pagina een vrijwel compleet andere artist ziet. Ik voelde me na die switch vrijer, speelser met vormen en had gewoon veel meer lol in tekenen en painten dan voorheen. Of het nou beter is of niet durf ik niet te zeggen maar ik voel me in ieder geval goed over die shift.

Waar haal je je inspiratie vandaan? En wie zijn je voorbeelden?

Mijn inspiratie haal ik met name uit de natuur, videogames, films en andere art. Een paar van mijn grote voorbeelden zijn toch wel Joe Mad (ureira), Paul Richards, Avery Coleman, Tyson Murphy, Frank Frazetta, Jesper Ejsing, Laurel D Austin, Ryan Metcalf, N. C. Wyeth, Albert Bierstadt en nog wel wat.

Waar of voor wie zou je willen werken?

Eigenlijk ben ik altijd bezig geweest met de game industrie. Momenteel werk ik voor Team Reptile in Hilversum maar daarnaast ook nog voor verschillende andere game bedrijven. Veelal word ik gevraagd om concept art en illustraties te maken voor game bedrijven. Maar ik heb in het verleden ook gewerkt aan tabletop games en animaties. De bedrijven die mij benaderen zijn over het algemeen bezig met fantasyprojecten die een typisch stijltje nodig hebben waar ik ze dan graag bij help.

Voor wie heb je gewerkt?

Ik heb een lange periode gewerkt voor Kingmaker games. Ze zijn niet heel groot of bekend maar het was voor mij de eerste stap in de industrie. Toen dat eindigde heb ik gewerkt voor een heleboel kleine gamebedrijven en particulieren waaronder ook animatiestudios. Alhoewel het een periode was van veel heen en weer switchen was het wel weer gaaf om een hele boel verschillend werk te krijgen. De ene dag maakte ik storyboards en de volgende dag a4tjes vol met concept schetsen. Inmiddels werk ik aan wat grotere projecten waaronder eentje hier in Nederland bij Team Reptile in Hilversum.

Hoe zie je je toekomst?

Het liefst zie ik mijzelf ergens werken aan een super vet project samen met een inspirerend team waar ik veel van kan leren. Maakt niet uit waar ter wereld als ik het project maar vet vind!

Zie Baldis website Baldi-Konijn.com, zijn Artstation, zijn Facebook Page en zijn Deviant Art Page voor veel meer werk.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.

In mijn vrije tijd speel ik af en toe Dota (Defence of the Ancients) 2 en voor de lol maak ik zo nu en dan deze illustraties van de verschillende karakters die in dat spel voorkomen. Alhoewel ik in mijn werk eigenlijk meer concept art doe, geniet ik erg veel van dit soort promo plaatjes maken.

Dit is nog een illustratie van een andere Dota 2 held. Ik hou er altijd van om de kleuren lekker hard te pushen. Dit karakter was lekker blauw dus ik kon het niet laten om een een felrode omgeving gebruiken als contrast, met hier en daar wat bruin en groentinten als accent.

Dit zijn hele vroege verkennings-schetsen die ik heb gemaakt voor Kingmaker Games. Ik kreeg een vaag achtergrond verhaaltje voor een nieuw speelbaar alien ras en werd los gelaten op een leeg vel papier. Dit zijn altijd leuke opdrachten want alles mag op dit moment.

In het artikel staat een plaat met alien concepten voor een wat meer krabachtig/crustacean ras. Wederom had ik erg veel vrijheid voor ik mij moest gaan focussen op de uiteindelijke richting van de karakters. Dit zijn de uiteindelijke concepten van de crab-people.



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

561 volgers
1059 boeken
33 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Baldi Konijn