Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Erik Visser

Er wordt fantastische kunst gemaakt in de Lage Landen. Hebban Fantasy geeft graag een podium aan deze fantastische kunstenaars en illustratoren. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasytekenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord. Vandaag de elfde aflevering.

In deze aflevering van Fantastische kunstenaars staat het werk van Erik Visser centraal.

De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort, Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese en Wouter Gort.

Erik Visser (1983, Bleiswijk) volgde de animatieopleiding op de Willem de Kooning in Rotterdam en woont sinds een tijd in Amsterdam.

Erik: “Na mijn opleiding heb ik zes jaar gewerkt bij e-learning en trainingbedrijf Cirquest waar ik animaties en illustraties maakte voor educatiedoeleinden. Ik heb onder andere gewerkt voor gemeente Amsterdam, de Bijenkorf, Aegon, verschillende havenbedrijven, de RDW, Kruidvat, Trekpleister, Maasstad Ziekenhuis en nog een hele hoop meer.

Daarnaast (en daarvoor) ben ik altijd bezig geweest met tekenen en digitaal schilderen. De leukste en meeste opdrachten heb ik gekregen van Death Metal bands. Ik ben zo'n beetje de huisartiest geworden van het Nederlandse I CHAOS en nadat hun eerste album een beetje begon te leven in de Death Metal scene, mocht ik ook albumcovers maken voor Bodyfarm en Severe Torture. Daarnaast heb ik ook huisstijlen ontworpen voor een Nederlandse bakkerij in Shanghai, twee tandartsen, een videobedrijf en een web 2.0 bedrijf. Ik heb zelfs een keer de prints van twee wachtkamerbanken bij de tandarts mogen ontwerpen. Ook heb ik een drietal covers voor economische boeken ontworpen.

Ik scroll veel concept art sites af zoals Artstation en het voormalig Cghub. Hier zie ik mensen met prachtige banen die ik ook eens zou willen hebben.

Ik heb altijd van tekenen gehouden, vanaf het moment dat ik er, in de kleuterklas, achter kwam dat armen niet vast zaten aan een nek, maar aan schouders en dat vingers niet voldoen als acht simpele streepjes, maar dat het er vijf zijn en dat ze van verschillende lengtes en breedtes zijn. Vanaf toen wist ik al wat ik wilde worden, tekenaar. Daarna ben ik heel vaak onderuit gegaan en heb ik nieuwe dingen geleerd.

Dat doe ik nu nog steeds. In het begin kun je eindeloos verdwalen in het concept van een tekening en dat moet ook, denk ik. Je zet de grote lijnen neer, verhoudingen moeten kloppen, compositie moet mooi zijn, maar naarmate het er staat ga steeds een stapje dichter naar het detail. Dat zijn mooie tijden. Dat is ook het moment dat het eventjes niet echt meer uitmaakt wat ik teken. Dan mag het van alles zijn, zolang het er uiteindelijk maar een beetje lekker, en overtuigend uit ziet. Je moet alleen heel goed uitkijken dat je niet verdwaalt in dat detail en dat je de plank misslaat. Die kennis, om dat te voorkomen, komt, denk ik, door ervaring.

Mijn stijl is uiteindelijk kenmerkend doordat het zich in een soort van tussenwereld bevindt tussen realistisch en comic-achtig. Er zijn veel kunstenaars en artiesten die dat hebben, maar die van mij is meer 'Erik Visser' achtig.

Een van mijn grootste inspiratiebronnen uit de middelbare schoolperiode is de samenwerking tussen Greg Capullo (tekenen), Danny Miki (inkt) en Todd McFarlane voor de Spawn-serie. Ik was helemaal opgezogen door het detail en de gruwelijke verhalen van die stripboeken. Dat is ook het moment dat het arceren is begonnen. In eerste instantie om de kunstenaars van die comics na te bootsen. Later is dat een eigen leven gaan leiden en is het allemaal meer “Erik” geworden. 

Ook heb ik me een tijd verloren in HR Giger (en dus ook in de alien-reeks), lekker organisch en weird. Ik ben groot fan geweest van (het mysterie van) de X-files. Verschillende horror films (schrikeffecten, gore, maar ook ijzige atmosferen die in de film gecreëerd werden, zonder dat je als kijker eigenlijk weet waar het door kwam. Ik vermoed dat geluid daar ook veel mee te maken heeft gehad, haha! Ik noem: Hannibal the canibal) Ik heb me laten gaan in de Matrix trilogie. Ook ben ik een fervent lezer geweest van websites als Niburu en Grenswetenschap. Daar komen altijd de leukste en gekste theorieën voorbij, zoals de ‘hollow earth’ theorie en ‘black eyed kids’. Prachtig leesmateriaal.

Door een vriend die drumt voor verschillende Death Metal bands (o.a. I CHAOS) zijn mijn onderwerpen die ik illustreer altijd een beetje horrorachtig gebleven. Dat was al zo, maar hij heeft dat nog een extra duwtje gegeven.

In de ideale wereld is mijn werkplek perfect afgesteld, gepositioneerd in een creatief team, in een omgeving die er voor is om de creativiteit zo hoog mogelijk te houden. Geen onzin met skippyballen, maar gewoon een goede sfeer en lekkere koffie. Een plek waar ruimte is voor concentratie, maar ook ruimte is voor ontspanning op z'n tijd, als dat nodig is. Alles om je in productieve en creatieve sferen te houden. Het is in een gebouw aan het randje van een bos, druk bewoond door nieuwsgierige en tamme dieren die je tegenkomt op weg naar huis. Sommige praten ook. Maar alleen als jij daar zin in hebt, anders niet. Dat voelen ze telepathisch ofzo :-). Het is ook op een afstand van 15 minuten van een drukke levendige stad uiteraard. Want dat is belangrijk. Zacht weer, soms tropisch. Goede airco, dat dan weer wel. Wel milieuvriendelijk opgewekt zodat je je niet schuldig hoeft te voelen. Het team bestaat uit creatief gelijken (of juist totaal anderen) waar je mee kan sparren, en die eerlijk en desnoods hard zijn over je werk. Dit met een uitstekende vorm van positieve feedback. Aanstellers krijgen te horen dat ze aanstellers zijn. Helden krijgen te horen dat ze het best aardig hebben gedaan (niet goed, want dan gaan ze naast hun schoenen lopen).

Ik zou het geweldig vinden om de komende jaren creature design te doen, of character design voor games en films. Ik zou me volledig kunnen storten op sf boekcovers of albumcovers. Ik zou graag illustrator willen zijn van een populaire horror comic. Wat dat betreft ben ik misschien een lastig geval. Wat vast staat is dat mijn mooiste baan te maken heeft met, als doel heeft, mensen entertainen. Het moet beeldend zijn, het moet uitdagend zijn."

Zie Eriks Portfolio en Artstation voor veel meer van zijn werk.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

561 volgers
1059 boeken
33 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Erik Visser