Advertentie

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Guido Kuip

We hebben kunstenaars en illustratoren van internationale allure in de Lage Landen. Hebban Fantasy geeft deze Fantastische Kunstenaars graag een podium. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasykunstenaars van de Lage Landen opgespoord. Vandaag retro-futurist Guido Kuip.

Aflevering vijftien van Fantastische kunstenaars.

De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort, Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese, Wouter Gort, Erik Visser, Robin Keijzer, Edon Guraziu en Maarten Verhoeven.

Guido Kuip (1985) komt oorspronkelijk uit Noord Holland en woont en werkt in Shelburne, Nova Scotia.

Wat is je ding?

Retro-futuristische mechanische dingen, zoals een paar van de illustraties op deze pagina bijvoorbeeld: guidokuip.blogspot.ca/characters. En de illustratie hiernaast. Gewoon voor mezelf. Best wel mijn default, denk ik.

Waar zou je willen werken?

Ik werk momenteel veel voor tabletop RPG games zoals Numenera, Pathfinder en enkele 3rd party supplementen voor D&D. Daarnaast doe ik concept art voor een aantal game studios, waarvan je op mijn blogspot (onder vehicles) wat voorbeelden kunt zien, en recentelijk ook voor een achtbaan-thema, voor een klant waar ik nog niets over kan zeggen.

Een van mijn carrièregoals is om illustraties voor Magic the Gathering te doen, aangezien dat een van de inspiraties is die me ooit tot deze carrière hebben aangezet.

Wat heb je voor Pathfinder gemaakt?

De plaat hiernaast bijvoorbeeld. Meer voorbeelden kun je op mijn blogspot (onder illustration) vinden.

Waar heb je gewerkt?

Ik ben mijn carrière als illustrator gestart toen ik nog student was in Delft, maar na mijn afstuderen ben ik verhuist naar Toronto, Canada om samen te kunnen wonen met mijn vriendin (nu mijn vrouw). Recentelijk zijn we naar Shelburne, Nova Scotia verhuist om voor een tijdje dichter bij familie te wonen.

Wat was je keerpunt?

Ik ben een van die ongelukkige zielen die van kinds aan is blijven tekenen, en gaandeweg zijn er dingen op mijn pad gekomen. Ik kan niet zeggen dat er ooit een echt 'keerpunt' is geweest. Wel heeft het me ontzettend geholpen dat ik een aantal jaren student assistent handtekenen ben geweest op de TU Delft. Daar leerde ik werken met pen, markers en pastelkrijt om snel goed leesbare ideeën te schetsen. Dat heeft me een hoop structuur en inzicht gegeven.

Wat kun je vertellen over de illustraties op je blogspot (onder illustration). Hoe zijn ze ontstaan? Waren ze in opdracht?

De meeste creatures op die pagina zijn voor Monte Cook Games. Dat begon met het corebook voor Numenera en ik heb inmiddels een hoop creature-illustraties gedaan voor andere boeken die ze hebben gepubliceerd

Waren die monsters specifiek omschreven en in opdracht? Of was je vrij daarin?

Beide. Vooral in het begin lieten ze hun illustratoren nogal de vrije hand ('Maak een eng monster voor Numenera'), de laatste paar opdrachten zijn wat meer omschreven - ze zijn inmiddels wat gegroeid. Nog steeds genoeg vrijheid om lol mee te hebben trouwens.

Welke was/ zijn je favoriet(en)?

Deze, hiernaast.

Waarom?

Dat was geloof ik een van de vrije interpretaties zonder teveel omschrijving, en is een van de illustraties waar ik qua renderen enigszins op los ben gegaan. Sommige illustraties kosten een hoop energie om af te maken, deze kwam vrij eenvoudig los.

Hoe pak je dat soort illustraties aan? Eerst schetsen of meteen digitaal? En doe je verschillende varianten?

Vooral met pen papier. Een enkele keer schets ik digitaal, maar met een tablet levert digitaal schetsen vaak een nogal een smerig resultaat op, omdat er een disconnect zit tussen het teken-tablet waarop ik teken en het scherm waarop ik het resultaat zie. Iets dat ik met papier niet heb. Voor Monte Cook games maak ik vaak eerst een paar heel verschillende schetsen waar ze hun favoriet uit pikken, en die werk ik dan weer digitaal uit aan de hand van de schets. Er is helaas niet altijd tijd en budget om meer tijd en aandacht aan de individuele schetsen te geven. Hoewel ik wel behoorlijk wat fix in het uitwerken van de illustratie, dus als een pose niet werkt trek ik dat natuurlijk wel recht

En je bent ook bezig met iets dat Eos heet. Wat is in drie zinnen het basis-verhaal?

Eos speelt een paar honderd jaar in de toekomst. We krabbelen net een beetje terug na enorme klimaat verandering et cetera. De hoofdpersoon is een exoplanetaire bioloog die op de planeet Eos het biologische systeem in kaart aan het brengen is en probeert te ontdekken of er intelligent alien leven is of niet.

De planeet gaat binnenkort geraakt worden door een komeet die waarschijnlijk het leven op Eos compleet van de kaart veegt en de vraag is dus of we die komeet moeten stoppen, ja of nee. Mijn hoofdpersoon probeert het leven op de planeet te redden, maar de rest van het team en het terraform-bedrijf willen graag de resultaten van de impact onderzoeken.

Wat zou je willen voor de toekomst?

Lastig. Heb nooit echt een hele duidelijk focus gehad, maar zou het wel interessant vinden om voor een groot IP zoals Star Wars of iets dergelijks te werken.

Zie Guido's Blogspot voor veel meer werk.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.



Over de auteur

Martijn Lindeboom

401 volgers
624 boeken
21 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Guido Kuip