Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Jorry Rosman

Er zijn veel getalenteerde fantasykunstenaars in de Lage Landen. Hebban Fantasy geeft ze graag een podium. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasytekenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord.

Deze week zijn we alweer toe aan aflevering 18 met het prachtige werk van Jorry Rosman.

Sinds kort bestaat er een Hebban Page voor de Fantastische Kunstenaars, waar we al die geweldige artiesten bij elkaar brengen. De eerste vier staan er nu op. Volg die Page!

De eerdere edities die nog niet op de Hebban Page staan, vind je hier: Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese, Wouter Gort, Erik Visser, Robin Keijzer, Edon Guraziu, Maarten Verhoeven, Guido Kuip, Wim Houben en Baldi Konijn.

Jorry Rosman (1988, woonachtig in Voorhout) werkt als concepter voor Guerilla Games in Amsterdam onder andere aan Killzone 3 en werkt momenteel alleen in Nederland.

Hoe is het begonnen?

Nadat ik gestopt was met mijn universitaire studie Biologie, besloot ik mijn hobby tekenen wat serieuzer te benaderen. Dat leverde me een baan als ontwerper bij Joravision op (een bedrijf dat vooral voor pretparken ontwerpt). Hoewel het erg leuk werk was, wilde ik toch liever de games-industrie in. Ik ben daarom een opleiding Game Art gaan doen en via mijn stage daar kwam ik bij Guerrilla Games terecht, waar ik gewerkt heb aan Killzone 3, Killzone Shadow Fall en een nog onaangekondigd project.

Wat was je keerpunt?

Mijn eerste keerpunt was toen ik bij Guerrilla Games werd aangenomen. Eerst als stagair en later als concept artist. Het voelde als een grote persoonlijke prestatie om zonder echte ervaring aan de slag te mogen bij het grootste games-bedrijf van Nederland en de Killzone serie trok mij erg aan.

Uiteraard bleef (zoals bij elke artist) de drang om beter te worden in wat ik doe. Daarom bleef ik hard werken aan mijn vaardigheden om net zo goed te worden als mijn voorbeelden. De resultaten daarvan plaatste ik op internet (Artstation en facebook).

Mijn tweede keerpunt kwam toen ik via comments en berichtjes complimenten kreeg van de artists die ik een tijd daarvoor al bewonderde. Het voelde toen een klein beetje alsof ik een plekje tussen mijn helden had verworven. Naast dat het erg leuk is om te doen, motiveert me dit nog steeds om hard aan mijn portfolio te werken. Je bent nooit uitgeleerd.

Wat is je ding?

Ik houd zowel van fantasy als sciencefiction en alles daar tussen in. Ik heb dus niet echt een voorkeur voor een bepaald genre (of medium), enige voorwaarde die ik heb is dat het smaakvol ontworpen is. Games en (vooral) films hebben nog wel eens de neiging te bombastisch en onsamenhangend te zijn, waardoor je niet meer goed weet waar je nu naar moet kijken of wat bepaalde designs willen communiceren. Daarom neig ik de laatste tijd naar wat meer ingetogen composities en designs. Een episch verhaal vertellen met slechts een aantal ingrediënten vind ik interessanter dan de hele trukendoos opentrekken Deze balans is iets waar ik altijd mee bezig ben in mijn eigen werk.

Ik zag dat je bezig bent aan een project dat “Prakland” wordt genoemd. Wat is het verhaal daarachter?

Prakland (waar ik samen met Joseph Noel en Erik van Helvoirt aan werk) is een reactie op de huidige trends binnen de entertainment industrie. Na de zoveelste zwaargeharnaste ridder met enorm zwaard op zijn geveugelde paard naar z’n kilometers hoge kasteel te zien zweven, vonden wij het juist een uitdaging om aan de hele andere kant van het fantasyspectrum te gaan zitten.

Zodoende bedachten we Prakland, een fantasy-ip dat in Nederland gesitueerd is en zichzelf niet al te serieus neemt. We pakken de vreemdere, soms suffe mythen en sagen en passen die toe op Prakland met een nuchterheid die bij ons koude kikkerlandje past. De uitdaging is om te zorgen dat het geheel wel interessant blijft en tot de verbeelding spreekt, zonder de typerende ‘kneuterigheid’ te verliezen. Dit is erg leuk om te doen.

Waar haal je je inspiratie vandaan? Wie zijn je voorbeelden? Wat is je favoriete ding om te doen?

Ik haal mijn inspiratie vooral uit films, documentaires en games. Maar een ritje in de trein of een wandeling door het bos kan me ook inspireren tot een paint. Als je maar goed om je heen kijkt is er overal wel iets boeiends te zien. Op technisch gebied houd ik verder (onder andere) mijn voorbeeld-artists op internet in de gaten, om te zien of zij truuks en methodes hebben die ik in mijn eigen werkwijze kan implementeren.

Hoe zie je je toekomst?

Wat de toekomst zal brengen weet ik nog niet zeker. Ik zou het gaaf vinden bij een van de grote jongens binnen de industrie te werken (DICE, Bungie, 343, etc) maar ook ben ik steeds meer bezig met kijken of freelance iets voor mij is. Een tijdje aan Prakland werken zou ook een hele mooie optie zijn, misschien dat een Kickstarter daar uitkomst in biedt. Alles ligt dus nog open.

Zie Jorry's Artstation en zijn Facebook Page voor veel meer werk.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.

Voor deze plaat was mijn doel vooral om een fantasy-landschap met enorme bomen neer te zetten. Ook vond ik het belangrijk dat het een zomerse dag was omdat veel van mijn voorgaande platen mistig en moody waren.

De Puffel is een van de vele kleine settings die we voor Prakland hebben verzonnen. Belangrijk was dat de omgeving leeg en druilerig was zonder saai te worden.

Lange Wapper is eigenlijk een Antwerpse sage die te leuk was om niet te gebruiken voor Prakland. Lange Wapper is een plaaggeest die dronken mensen naar hun huis volgt, alsmaar langer wordend namate de dronkaard dichter bij zijn bestemming is. Het is precies dit soort kneuterigheid in mythes dat perfect is voor ons project

Voor mijn project DayD heb ik een aantal platen gemaakt die je kan vinden op mijn Artstation. Dit is er een van. Twee soldaten/survivors verstoppen zich achter de iconische jurassicpark auto voor een T-rex. DayD is een samenvoeging van Jurassic Park en DayZ (game), twee van mijn favorieten franchises/IP’s

Een andere plaat voor DayD. Een survivor staat op de plek waar een grote dinosaurus door het hek gebroken is



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

561 volgers
1059 boeken
33 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Jorry Rosman

 

Hebban Spots

Fantastische kunstenaars

25 volgers

De Lage Landen bruisen van het talent. We hebben niet alleen fantastische schrijvers, maar ook kunstenaars en illustratoren met internationale allure. Peter Kaptein is op zoek gegaan naar de beste...