Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Maarten Verhoeven

In Nederland en Vlaanderen hebben we fantastische kunstenaars en illustratoren van internationale allure. Hebban Fantasy geeft deze Fantastische Kunstenaars graag een podium. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasykunstenaars van de Lage Landen opgespoord. Vandaag de Vlaming Maarten Verhoeven.

De veertiende aflevering van Fantastische kunstenaars alweer! Dit keer staat het werk van Maarten Verhoeven centraal.

De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort, Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese, Wouter Gort, Erik Visser, Robin Keijzer en Edon Guraziu.

Maarten Verhoeven (1980) woont en werkt in Antwerpen en heeft onder andere gewerkt aan commercials, videoclips en videogames.

Maarten: “In 2010 heb ik besloten om mijn eerste 3D gesculpte werk online te plaatsen, Dit was enkele maanden nadat ik Zbrush (software voor 3D modelling) had ontdekt. Hierdoor kreeg ik vervolgens van links en rechts de vraag of ik beschikbaar was als freelance artist.

Ik heb mijn passie gevolgd en mijn vaste job op gegeven.

Ik werk meestal vanuit mijn studio in Antwerpen, maar heb me voor klussen al verplaatst naar Amsterdam, Seattle en Los Angeles.

Ik heb heel veel verschillende dingen gedaan in de afgelopen tien jaar. Ik heb onder andere full-time gewerkt in een post-productiehuis en als freelancer aan commercials, videoclips, speelgoed-design, indie games [games van onafhankelijke ontwikkelaars, red.], concept art, productdesign, tijdschriften, boeken en software bedrijven. En ik heb les gegeven.

Mijn klanten waren onder andere: Gentle Giant, Hasbro, Pixologic, Gnomon Workshop, 3Dtotalmagazine, 3Dworldmagazine, 3Dartist magazine en vele andere bedrijven in de Benelux.

Omdat ik zoveel doe, weet ik nooit wat er met een volgende opdracht aankomt. Zo moet ik b.v. volgende week een fles designen voor een glasfabriek, daarna aan VFX [visual effects / special effects, red.] werken voor een WWI project en motion graphics creëren voor een TV-programma.

Ik haal overal mijn inspiratie uit en wat mij betreft zit ik een beetje in de positie tussen een kunstenaar en een freelance artist. Hiervoor probeer ik me te herbronnen door muziek te luisteren, films te kijken en rond te speuren wat andere mensen maken, zowel virtueel als in de echte wereld.

Qua inspiratie zijn er drie dingen waar ik echt warm van word: creatures/monsters, anatomie en ambacht. Aliens, zombies en hybride-wezens die bijvoorbeeld half mens en half vleermuis zijn. Dat komt voor een groot deel door de films waar ik mee opgroeide, denk ik, zoals Gremlins van Joe Dante, Predator, Alien, Star Wars en E.T. Een goed begrip van anatomie, hoe een mens of een dier in elkaar zit, is verder echt essentieel wat mij betreft om tot goede resultaten te komen. Om echt geloofwaardige en sterke creatures en monsters te ontwerpen moet je een sterke kennis uit de werkelijkheid bezitten en wat mij betreft meester zijn in dit soort dingen.

Dit is ontzettend moeilijk en niet elke artiest doet dat zo diep als ik dat misschien zou willen. Ik kan daarom bijvoorbeeld ontzettend genieten van het werk van iemand, waar ik voel dat ‘ie er energie en kennis en research in heeft gestoken. Om je een idee te geven van de mensen die me op dit al jaren inspireren: Rick Baker, Jack Pierce, Dick Smith en Stan Winston. Er zijn er nog veel meer, maar dit zijn de meest gekende denk ik. Verder kijk ik zeker ook naar de grootmeesters uit het verleden evenals naar de make-up- en VFX artiesten die vandaag in de industrie werken.

Ambacht zit hem voor mij in de kunde, de vaardigheid die een artist in zijn of haar werk laat zien. En de kennis van anatomie, compositie en vorm die ik daarin terug vind. Om zelf constant op een hoger vlak te komen bestudeer ik het werk van anderen en de realiteit op die manier. Ik oefen en studeer eindeloos en gooi even vaak werk weg dat niet aan mijn standaarden voldoet. Dit zorgt er volgens mij voor dat je een goed artist kan worden.

Wat mensen online terug vinden zijn voornamelijk persoonlijke studies en projecten. Al de rest zit toch meestal een tijd gesloten onder contracten en ik vind dat sommige creaties van enkele jaren geleden niet representatief zijn voor wat je nu maakt. En iets wat je zelf maakt als artist vind je vaak leuker om tonen.

Ik streef naar beelden die op zichzelf visueel perfect werken en zo bekeken kunnen worden maar waarin nog heel veel details en verhalen zitten verscholen en ik zoek graag naar mijn grenzen. Kijken hoe ver ik kan gaan in het creëren van beelden maar ze nog esthetisch werken. Ik geloof niet in censuur. Als je naakte figuren, studies en creatures brengt, toon dan ook alles wat je gemaakt hebt. Ik heb een hekel aan censuur balkjes op strategische plaatsen Maar ik probeer ook steeds kritisch te zijn in mijn creaties om iets “lelijks” ook juist en correct te kunnen voorstellen.

Op dit moment zit ik qua werk en leven in een aangename positie. Ik heb een thuisstudio en een regelmaat aan wisselde jobs. Voor de toekomst staat alles nog open. De wereld is vandaag de dag zeer klein geworden en elke dag kom ik weer in contact met andere mensen en bedrijven. Ik blijf verder studeren en me inzetten voor de dingen waar mijn passie ligt.”

Zie Edons Artstation, Blogspot en CGSociety site voor veel meer van zijn werk.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

561 volgers
1059 boeken
33 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Maarten Verhoeven