Dossier /
Fantastische kunstenaars: Robin Keijzer
In deze aflevering van Fantastische kunstenaars staat het werk van Robin Keijzer centraal.
De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort, Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese, Wouter Gort en Erik Visser.
Robin Keijzer (1979, Kampen) studeerde auteursrecht in Tilburg en strips & animatie in Amsterdam, werkt nu als freelancer (strips, games, illustratie), heeft in de afgelopen tien jaar voor ruim vijfentwintig games artwork gemaakt en woont in Breda.
Robin: “Ik werk graag voor klanten, bedrijven of mede-creatievelingen, op een manier waarbij ik niet slechts een radertje in het systeem ben, maar waar ik met mijn ideeën een verschil kan maken. En dat heb ik heb ik de afgelopen tien jaar met veel plezier gedaan. De volgende stap is dat ik een groter persoonlijk project wil opstarten, waar ik met mijn eigen team aan kan werken.
Ik bedenk graag concepten en zet graag mijn illustratie skills in om die concepten alleen, of met een team uit te werken. Veel van mijn ideeën zijn ook omgezet in games en comics.
Ik begon mijn 'game carriere' bij Playlogic, waar ik als concept artist samen met Jesse van Dijk (nu Bungie) twee jaar werkte aan SciFi games zoals project 'Delta' en 'Xyanide Ressurection' (PSP). Maar mijn passie lag toch meer bij cartoony stijltjes en luchtige verhalen, dus pitchte ik samen met Ard Bonnewald (nu Tingly games) de game 'Fairytale Fights' (xbox 360/PS3). Het idee werd in productie genomen en hier werkte ik ruim drie jaar aan met een intern team van zestig mensen. Hier had ik voornamelijk de rol van art director, maar werkte ik ook nog aan andere game-concepten.
Nadat de game op de markt was gekomen besloot ik voor mijzelf te beginnen en ben ik strips gaan maken - één van mijn oorspronkelijke passies. Ik heb drie strips geproduceerd (Treasure Hunt, Splash VS Clean en Wizard Brew) en ik werk nu samen met Gijs Hermans (Ronimo Games) aan een volgende strip.
Tussendoor werk ik als freelancer voor (internationale) game bedrijven. Zo werkte ik aan 'Linken Park Recharge' (Kuuluu), 'Awesomenauts' (Ronimo), Chaos Battle' (Double Dutch Games) en onlangs heb ik ook samen met Paul v.d. Meer (Ranj) het kaartspel 'Gang Up! ontwikkeld en succesvol gekickstart.
Nu ik vijf jaar voor mezelf heb gewerkt, merk ik dat ik veel controle heb gekregen over mijn eigen tekenstijl en ben ik niet meer 'zoekende naar tekentechnische oplossingen'. Een belangrijk element was ook dat ik de laatste jaren met regelmaat aan het modeltekenen ben. Omdat ik hier zelf zoveel beter van ben geworden (vind ik zelf.. :) ) ben ik ook de 'Schets Sessie 2.0' gaan organiseren; een modeltekensessie speciaal bedoeld voor striptekenaars en concept artists. Mijn inspiratie haal ik hoofdzakelijk uit games, films en strips. Om er een paar te noemen; Darkstalkers, Lupin the 3d, Army of Darkness; maar er is meer. Zie mijn Influence Map.
Ik werk voor iedereen die mij wil inhuren, of je een boekcover wilt hebben, of artwork voor een gehele game, ik doe het allemaal. Ik werk verder met een vast dagtarief en heldere voorwaarden o.a. mbt. tot oplevering, auteursrecht overdracht en aanpassingsmogelijkheden.
Zie Robins website in de gaten voor veel meer van zijn werk.
Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.