Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Dossier /

Fantastische kunstenaars: Wim Houben

Hebban Fantasy geeft graag een podium aan de fantastische kunstenaars en illustratoren die de Lage Landen rijk zijn. Peter Kaptein heeft de beste sciencefiction- en fantasykunstenaars van Nederland en Vlaanderen opgespoord. Vandaag met Wim Houben.

Aflevering zestien van Fantastische kunstenaars.

De eerdere edities vind je hier: Arthur Haas, Suzanne Helmigh, Lennart Verhoeff, Ilse Gort, Leon Tukker, Aïda de Ridder, Tom Jilesen, Bo Zonneveld, Elsa Kroese, Wouter Gort, Erik Visser, Robin Keijzer, Edon Guraziu, Maarten Verhoeven en Guido Kuip.

Wim Houben, (Valkenburg a.d. Geul, 1983, Belgische Immigrant) werkt als 3D Modeller voor CAE Elektronik GmbH, een bedrijf dat vluchtsimulatoren maakt voor piloten. Zijn werk onderscheidt zich door zijn soms absurde kijk op dingen en een bepaalde ingehouden spanning en rauwheid.

Wim: “Al van zodra ik een potlood kon oppakken was ik aan het tekenen. Ik heb er altijd al een soort passie voor gehad. Ik zat voor de tv te kijken en tekende gewoon wat ik daar zag. Het was toen al duidelijk dat ik alleen maar wou bezig zijn met dingen creëren.

Al snel geraakte ik ook in de ban van de natuur en vooral de insecten, hetgeen eigenlijk tot de dag van vandaag nog steeds mijn grootste bron van inspiratie is.

Het was me altijd al snel duidelijk welke kant ik wou opgaan in mijn leven. Als ik naar de cinema ging en Batman zag met zijn cool costuum en vette bak, zei ik altijd; "dat wil ik later gaan maken". Het designen van karakters en monsters voor waar het maar nodig zou moeten zijn.

Als opleiding heb ik voor animatiefilm gekozen. Een 4-jarige opleiding in België. Eigenlijk niet de beste keuze voor mij, omdat ik beter iets had gekozen waar ik mezelf in kon specialiseren. Iets grafischer zou me beter hebben gelegen. Hoe dan ook, ik heb wel andere aspecten van animatie kunnen overnemen en zeker weten te waarderen, zoals het beeldend vertellen van een verhaal, het bedenken van een kloppend idee achter een personage, het denken op lange termijn in een verhaal zodanig dat je verhaal sterker en unieker is.

Ik probeer achter de meeste van mijn tekeningen een soort verhaal en emotie neer te leggen die meer vertellen dan gewoon een cool plaatje. Tijdens mijn opleiding heb ik gekozen om in 3D verder te gaan, hoewel in die tijd mijn voorkeur naar Concep

t art en Illustratie ging, vond ik het een betere carrièrekeuze voor mij.

De markt is niet erg breed en het is er overbevolkt indien je als 2D animator aan de slag wilt gaan. Na een half jaar mijn visual Library te hebben geupdate in Zuid-Amerika maakte ik een demo-reel (een korte film die een indruk gaf van het werk wat ik tot dan toe gemaakt had) en begon te solliciteren.

Mijn werkervaringen verliepen niet bepaald van een leien dakje, veel teleurstellingen, tegenslagen en zero succesmomenten zorgden voor een gebrek aan zelfvertrouwen. In mijn ogen kon ik alleen maar goed schetsen, modelleren en texturen. Eerst wist ik een interview bij SEGA rally studio’s te bemachtigen, SEGA was enthousiast en wilden me aannemen zodra de studio hun nieuwe budgetering rond hadden. De studio sloot een maand later. Na een tal van rotjobjes spaarde ik me het geld om naar San Francisco te gaan en daar mijn kansen te wagen. Ik maakte een nieuwe 2D-portfolio met de skillset die ik toen bezat. Eenmaal daar slenterde ik elke creative job beurs af. Ik bemachtigde een leuke meeloopstage in een 3D bedrijf in LA, met Belgische roots, alsook een interview voor Lucas Arts. De crisis zette daar dus een dikke streep door. En Lucas Arts bleef helaas bij één gesprek. In september 2009 kwam ik weer terug naar Belgie.

In oktober 2009 kreeg ik de mogelijkheid om als 3D modeller aan de slag te gaan bij CAE Elektronik GmbH. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van Full-flight simulatoren voor civile en militaire doeleinden. Hiervoor model ik vooral voertuigen, voor land, zee en luchtmachten, alsook de bijhorende gebouwen en constructies. Voor iemand die graag creatief is stuit dit natuurlijk wel tegen mijn natuur in. Ik creëer graag monsters, gedrochten, robotten, personages ... al wat niet bestaat.

Hoe dan ook ik ben enorm dankbaar voor deze kans, het geeft me een bepaalde rust die ik nodig had om te groeien. Ik had tijd om over mijn werk te reflecteren en merkte dat het nog onvoldoende volwassen was. Ik moest gewoon beter worden. Dus vanaf 2013 ben ik begonnen met Daily Spitpaints en later de Brainstorm Challenges op facebook. Deze combi vind ik perfect, Spitpaints om iets snel te leren maken en een bepaalde werkende workflow aan te leren en anderzijds Brainstorms om mijn afwerking te verbeteren.

De twee supermanplaten waren voor de Brainstorm challenge: “redesign superman”. Omdat ik net de serie Daredevil op Netflix had bekeken dacht ik meer in die trend. Wat zijn de struggles die superman in zijn jonge jaren heeft meegemaakt? Een jonge gast met superkrachten die zijn weg vind tot superhero zoals we hem nu kennen. De reus hierboven is ook gemaakt voor de Brainstorm group, Het thema: “redesign GOT”, en ik vond de reus interesant. Ik focused me vooral op uitstraling als geheel, de armour en wapen moesten het maken.

Ik geniet ervan uren achter mijn PC te zitten en details eruit te knijpen die waarschijnlijk niemand zal zien. Maar dat is juist het mooie ervan, ik geniet.

Naast mezelf op 2D vlak bij te schaven, probeer ik ook nog mijn 3D op peil te houden. Ik ben al enkele jaren met Zbrush bezig en loving it! Al post ik hier nooit veel van.

Uiteindelijk sta ik nog aan het begin. Ik heb nog geen mooie waslijst van impressionante klanten, maar die gaat er wel komen. Ik heb er op dit moment voor gekozen om mijn art even op een tweede plan te zetten. Naast mijn vaste baan bij CAE werk ik bijvoorbeeld ook samen met mijn vrouw. We maken producten voor het welbevinden van kinderen. Als dat eenmaal bolt en mijn skills zijn weer een plan hoger gekomen dan zien we wel weer verder wat er op mijn pad kan komen, ik hou alle mogelijkheden open.

Wat ik hoop mee te geven in dit interview, zijn niet de tips en tricks die je nodig moet hebben om het te maken als beginnende artiest. Niet iedereen z’n pad leidt tot mindblowing en prestigieuze resultaten. Soms, en ik geloof meestal, is het gewoon met vallen, opstaan en gewoon weer verder gaan.”

Kijk op Wims Artstation voor veel meer werk.

Hou Hebban Fantasy in de gaten, want (in principe) elke woensdag presenteren we een nieuwe Fantastische Kunstenaar.

Dit is een Brainstorm challenge van de game Dead space. Hier wou ik meer menselijkheid in een mutant leggen. De metalen helm is die van het hoofdfiguur (Isaac) van de game. Wat duidt dat het hoofdfiguur heeft verloren. Maar zijn droevige blik brengt het menselijke terug naar boven, wat voor mij een emotie opwekte.



Over de auteur

Martijn (Hebban Crew)

561 volgers
1059 boeken
33 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Fantastische kunstenaars: Wim Houben