Dossier /
Pitchevaluatie: Heidi van der Vloet (organisator Imagicon)
Bij het beoordelen van de pitches heb ik enkel en alleen gekeken naar de inhoud van de pitch. Roept hij me op tot verder lezen? Geeft hij mij een beeld van het boek? Waar gaat het verhaal over? Krijg ik een idee of het wat voor mij is? Ik heb geprobeerd niet mee te laten wegen of het verhaal mij aanspreekt. Het valt mij op dat veel van de pitches NIET over het verhaal gaan, maar over de auteur. Ik ben pas in tweede instantie geïnteresseerd in de mens achter het boek. Het verhaal gaat altijd voor. Een leuke anekdote over hoe het verhaal tot stand gekomen is en waar de schrijver de inspiratie vandaan haalt, is fijn, maar niet nodig. Mijn tip aan de schrijvers van pitches: beperk ze tot het noodzakelijke. Beschrijf op een mooie korte (en liefst originele) manier de verhaallijn en vertel de lezer waarom hij dit boek moet lezen. That’s it. *PING!* “Ja leuk!” / “ Nee sorry, ik ben niet overtuigd.” De lift is op de tiende verdieping, onze wegen scheiden. “Goeiedag verder!”
Olga Ponjee - Het verdronken land
3 sterren van mij, gedeeltelijk geslaagde pitch. Een lekker melig stukje, ik vind het erg grappig dat er ‘apocalypsussen’ in je boek voorkomen. Ik heb alleen na het lezen van de pitch nog geen ENKEL idee waar je boek nu over gaat! Dus ik zou zelf beginnen met een ‘teaser’ of een korte, grappige samenvatting, voordat ik de rest voor het voetlicht zou brengen. Ik word er wel een beetje nieuwsgierig van, maar niet nieuwsgierig genoeg.
Kelly van der Laan - Stof en Schitteringen
3 sterren van mij, gedeeltelijk geslaagde pitch. “Een fantasy/thriller tweeluik DAT zich afspeelt”, hoop ik? Ik werd wel nieuwsgierig van jouw pitch, maar had er graag ook al een klein doorkijkje naar de verhaallijn in gezien. Je fragment is leuk en smaakt naar meer.
Terrence Lauerhohn - de Negen Cirkels
1 ster van mij, niet geslaagde pitch. Je vertelt veel over jezelf en over je inspiratie en te weinig over waarom ik dat boek moet lezen. Waar gaat het over? Waarom gaat het mij aangrijpen? Ik heb nog steeds geen idee. Het fragment waar ik naar door kan klikken, is nog steeds geen stukje van het verhaal zelf, maar een korte samenvatting van het thema (waar ik in de pitch iets van had willen zien). De trailer doet het voor mij ook niet. Hij komt te langzaam op gang: pas na bijna een minuut zie ik iets wat op het boek slaat, pas na 2,5 minuten gaat het echt over het boek. Veel schokkerige, semi-enge beelden, mooi gemonteerd maar nietszeggend. Het blijft allemaal te abstract om echt een beeld te krijgen waar het over gaat en of het een boek voor mij is. En dan weer een halve minuut aftiteling, zucht. Waar gáát het nou om? Het verhaal, toch?
Marc Lommert - De Eerste Wereld
1 ster van mij, niet geslaagde pitch. Ik ben een lezer, ik ben in eerste instantie geïnteresseerd in het boek, het verhaal. Ik ben pas in tweede instantie (als ik het boek echt heul heul goed vond) geïnteresseerd in de schrijver achter het boek en hoe die op het idee gekomen is. In jouw pitch zie ik helemaal niks terug van de inhoud van je boek, ik moet uit de context afleiden dat je geïnspireerd wordt door Tolkien. Vertel iets over Leëvion, vertel iets over je personages. Daarmee trek je mijn aandacht.
Nils Visser - Escape from Neverland
4 sterren van mij, geslaagde pitch. De pitch is interessant, hij roept mooie droombeelden op. Ik word nieuwsgierig naar het verhaal, ondanks dat je eigenlijk in de pitch nog niets vertelt over de inhoud (en dat is knap, want ik wil het graag vóór me zien). Je laat in de pitch meteen al merken dat je een hele bijzondere schrijfstijl hebt.
Jasper Polane - Lege Steden
3 sterren van mij, gedeeltelijk geslaagde pitch. Je begint goed: meteen over het boek. In je pitch geef je nog iets te weinig informatie over de inhoud van je boek. Wat zijn die lege steden? Waar gaat het verhaal over? Als ik dat er nog bij zou hebben, zou ik nieuwsgieriger worden.
Hay van den Munckhof - Traisha en het Ei.
2 sterren van mij, niet geslaagde pitch. Je vertelt in je pitch vooral waar je bundel NIET over gaat. In de pitch vertel je helemaal niets over het fragment zelf. Waar gaat het over? Waarom moet ik het willen lezen? Waarom is dat een belangrijk thema in jouw bundel? Het fragment zelf is best uitnodigend.
Leen Lefebre - Arendsjong.
4 sterren van mij, geslaagde pitch. Je hebt het begrepen, je vertelt mij waar het verhaal over gaat en waarom ik het moet lezen. Als ik tot je doelgroep zou behoren, zou je pitch mij zeker nieuwsgierig maken. Pas wel op met Vlaamse uitdrukkingen zoals ‘zeker en vast’ als je je ook serieus op de Nederlandse markt wil begeven. Tenzij je je natuurlijk heel bewust als Vlaming wil profileren. Als ik naar je fragment ga, lees ik dat Arendsjong ‘ z’n gelijke niet kent’. Daar toon je wel héél veel zelfvertrouwen.
Eline Gielen - De ontdekking van een koning.
4 sterren van mij: geslaagde pitch. Je gebruikt een hele leuke manier om de lezer nieuwsgierig te maken: je sleept hem mee het verhaal in. Dit maakt mij echt nieuwsgierig. De introductie bij je fragment bevat te veel informatie: ik zie het niet voor me. Dat het een episch verhaal wordt, is wel duidelijk.
ChuckCharles - Kamer zonder ramen.
3 sterren van mij: gedeeltelijk geslaagde pitch. Het deel van de pitch dat je zelf schrijft, vertelt nog niets over de inhoud van het boek. Het deel dat je van de lezer ‘leent’, wel. Dit tweede deel maakt mij nieuwsgieriger dan het eerste deel. Ik kom er pas bij de intro van het fragment achter, waar het boek eigenlijk over gaat. Dat is eigenlijk te laat.
Mara van Ness - Magnetar
4 sterren van mij: geslaagde pitch. De pitch nodigt uit tot lezen: kort en bondig, genoeg ‘buzzwords’ om een potentiele lezer in de doelgroep nieuwsgierig te maken. Ik zou er alleen de uitroeptekens uit halen want die zijn een tikje ‘over de top’. Het intro-stukje bij het tekstfragment is ook leuk.
P.A. Milani - Het Tussendoor.
1 ster van mij: niet geslaagde pitch. Als ik een pitch lees, ben ik op zoek naar informatie over het boek, het verhaal. Waarom is dat iets voor mij? Waarom zou ik het moeten lezen? In jouw pitch lees ik over je inspiratie en over wat jij belangrijk vindt aan fantasy. Dat zal een lezer helemaal worst wezen, totdat hij het boek gelezen heeft en overdonderd is door wat hij gelezen heeft. Pas daarna is hij geïnteresseerd in de mens achter het boek. Deze pitch is leuk voor je vrienden en familie, maar niet voor een lezerspubliek dat jou niet kent (en ook helemaal nog niet wil kennen). De samenvatting geeft mij wel een beeld van het verhaal, maar nodigt mij niet bepaald uit. Er wordt kennelijk heel wat af gemoord en vervloekt in je boek. Is dat leuk om te lezen? En je fragment heeft last van een overdaad aan infodump. Als dit een opmaat is voor het hele boek is het geen boek voor mij.
Robert Bijman - De Anumoria Initiatie.
3 sterren van mij: gedeeltelijk geslaagde pitch. Laat de analyse over wat voor type verhaal jouw boek is, er alsjeblieft uit. Lezers kiezen niet op termen als ‘Ocean world Fantasy’. En trouwens: als het high tech bevat en in de toekomst speelt, is het SF. Ook de stukken die over je eigen zoektocht naar een uitgever gaan, kun je weglaten. Dat is niet interessant voor mij als lezer. Vertel in plaats daarvan iets over de verhaallijn. Waarom gaan die twee de zee in? Ik moest erg lachen om ‘Luister naar je water en je weet het’. Oude mensjes in het zuiden van Brabant zeggen dat ze ‘ iets aan hun water voelen’ als ze moeten plassen of een blaasontsteking op voelen komen. Het tekstfragment heeft voor mij te weinig context als ik het begin te lezen. Je kunt beter beginnen met de tekst van de achterflap, dan weet ik in welk kader ik het fragment moet plaatsen.
Bart Verdeyen - Ravenzwart
1 ster van mij: niet geslaagde pitch. Je beschrijft jouw weg naar inspiratie, de ontstaansgeschiedenis van je verhaal. Die is voor mij als lezer volkomen irrelevant. Waar gaat je verhaal over? Waarom moet ik het lezen? Waarom zal het voor mij het goede verhaal zijn? Daarnaast: Je moet al wel een HEEL boeiende ontstaansgeschiedenis voorschotelen, wil het lezers trekken. Hebben we niet allemaal zo’n verhaal in ons hoofd uit onze jeugd? Dat wil nog helemaal niet zeggen dat het de moeite waard is voor een ander om te lezen. Het stukje “Over Ravenzwart” is wel uitnodigend voor fantasyfans. Er is iets mis gegaan bij het plaatsen van je fragment waardoor zinnen raar zijn afgebroken. Houd als schrijver altijd in de gaten dat je teksten netjes worden geplaatst; ze zijn je visitekaartje. Volgens mij kun je dit op Hebben trouwens zelf aanpassen.
Lees meer over het Proza Pitch-Project van Hebban Fantasy en de evaluatie ervan.