Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

Peter Paul van Bekkum van Sweek: 'Mobile publishing is de toekomst'

door Victoria Farkas 1 reactie
Vandaag lanceert Mybestseller.com een nieuw open platform dat speciaal voor de smartphone is ontwikkeld, Sweek. Hierop kun je lezen, schrijven en verhalen meteen met de hele wereld delen. Betekent dit platform het definitieve einde van het papieren boek of sluit het een het andere niet uit? We vroegen het aan oprichter en CEO van zowel Mybestseller als Sweek: Peter Paul van Bekkum.



Maar laten we bij het begin beginnen. Wie ben jij? En wat is Mybestseller?

‘Voordat ik samen met Robert Bosma mybestseller.com oprichtte, was ik in de media onder andere werkzaam als uitgever, directeur ICT en directeur van het Eindhovens Dagblad. Van het nieuws ging ik naar de boekenwereld. Beide werelden zijn erg traditioneel, terwijl ze erg snel aan het veranderen zijn. Met name de digitalisering, mobiele toepassingen en veranderend leesgedrag zijn debet aan deze veranderingen. Mybestseller stelt iedere auteur in staat om snel en kosteloos een boek te publiceren en te verkopen via de relevante verkoopkanalen. Naast eigen merken, zoals mijnbestseller.nl, biedt Mybestseller derde partijen een zogeheten white label oplossing. Onder andere Singel Uitgeverijen en bol.com maken hier gebruik van met het merk bravenewbooks.nl.’

'Waarom niet lezen en schrijven op iets wat je altijd bij je hebt?'



En Sweek? Waar past dit nieuwe platform in het plaatje?

‘We liepen al een tijd rond met de gedachte om iets met lezen en schrijven op de mobiel te doen. Waarom niet lezen en schrijven op iets wat je altijd bij je hebt? Vooral jongeren doen tegenwoordig alles met hun smartphone. Jongeren stappen niet zo snel meer de boekwinkel binnen, en kopen geen e-reader. Ik denk zelfs dat de e-reader al op z’n retour is in Nederland. Ze hebben altijd hun mobiel bij zich, zijn er 24/7 mee bezig. Met Sweek is het dus heel eenvoudig om korte verhalen, blog artikelen, boeken of never ending stories te uploaden, alles met sociale media te delen en schrijvers te volgen. Vind je een verhaal goed, dan like je hem meteen. Vind je er iets van dan kun je je mening erover achterlaten. Doordat je ook offline kunt lezen en schrijven, past Sweek bij de huidige on-the-go lifestyle.’

Kort en krachtig in een snelle wereld.

‘Tegenwoordig krijgen ze alles in brokstukken aangeboden. Het moet kort zijn, hap snap, want jongeren zijn snel afgeleid of met meerdere dingen tegelijkertijd bezig. Een korte sms, een kort bericht op Facebook, een kort nieuwsbericht. Waarom dan geen korte verhalen? Of een never ending story ? Iedere dag op een bepaald tijdstip krijg je een melding dat er een nieuw deel van het verhaal online staat. Kort, krachtig en snel. Dit is niet nieuws. Vroeger schreef Charles Dickens dagelijks een verhaal, dat onderdeel van een boek was. Elk verhaal eindigde met een cliffhanger, waardoor mensen nauwelijks tot de volgende dag konden wachten en het vervolg konden lezen. Dit aspect hebben we vertaald naar de mobiele telefoon. We laten het boek in dit geval los en maken er een serie à la Netflix van, maar dan om te lezen. Het lezen van een verhaal kost je tussen de vijf en tien minuten. Dan ga je verder met andere dingen. Dit neemt niet weg dat we veel boeken op Sweek verwachten, maar dan chapter driven.’

'De rocksterren van het schrijven komen in de toekomst voort uit mobile publishing.'



Wordt dit de nieuwe trend?

Mobile publishing is de toekomst. Het is een nieuwe vorm van uitgeven waarbij de auteur kosteloos schrijft en de lezer kosteloos leest. Alles werkt volledig via de smartphone. De rocksterren van het schrijven komen in de toekomst voort uit mobile publishing.’



Klinkt aardig, maar wat heeft een auteur hieraan? Ik hoor een heleboel kosteloos voorbij komen. Hoe verdient een auteur op deze manier z’n geld?

‘Auteurs bouwen met hun profiel en goede content op Sweek een eigen fanclub van volgers op. Ze staan daarmee direct in contact met hun fans. De afstand tussen de auteur en z’n lezers wordt steeds kleiner. Ze krijgen hiermee niet alleen direct feedback op hun geschreven werk, maar het is ook een heel mooi marketinginstrument. Heb je een nieuw boek geschreven? Met één druk op de knop bied je al die mensen je eerste hoofdstuk aan en link je ze door naar een webshop waar het boek te koop zal zijn.’

En het papieren boek? Begin van het langverwachte einde?

‘Ik ben ervan overtuigd dat zoiets verkoopstimulerend werkt. Boeken worden op een andere manier ontdekt. Er zal altijd ruimte blijven voor goed werk. De komende twintig, dertig jaar blijft het boek in zijn papieren vorm nog wel bestaan, maar het is wel een krimpende markt. Geschreven werk van kwaliteit zal verschillende vormen aannemen, waarbij digitaal erg belangrijk wordt.’

'Deze manier van werken is niet voor iedere schrijver weggelegd.'



Maar wacht eens, feedback tijdens het schrijven? Daar zullen veel schrijvers het moeilijk mee hebben.

‘Deze manier van werken is niet voor iedere schrijver weggelegd. De een is er geschikter voor dan de ander, want niet iedere auteur durft z’n werk tijdens het schrijven van een boek voor het grote publiek los te laten. En de feedback die je van je fans krijgt onder ogen te zien. Zoiets stelt zeker eisen aan de schrijfmanskunsten van de schrijver, hoewel auteurs hiermee met de traditionele wetten van het schrijven kunnen breken. Maar het hoeft natuurlijk niet. Je kunt je profiel zo opstellen dat je geen feedback krijgt.’

Hoe wordt Sweek door uitgeverijen ontvangen? Je schudt de boel hiermee weer lekker op.

‘De response verschilt enorm; van 'prima, wanneer wil je beginnen' tot het de kat uit de boom kijken en 'kom over een paar maanden maar terug als het een tijdje draait’. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is. Het is een prachtige marketingtool die ook uitgeverijen aangereikt krijgen. De tijd van een ouderwetse krantenadvertentie in de hoop gezien en gekocht te worden is echt voorbij. Dit is een strategie voor de lange termijn.'

Van sommige auteurs zijn de bijdragen miljoenen keren gelezen. Wat maakt Sweek anders dan Wattpadd?

‘In de basis hebben Sweek en Wattpad dezelfde functionaliteit met betrekking tot schrijven en lezen. Sweek onderscheidt zich door een excellente zoekfunctie en gepersonaliseerde suggesties voor onze lezers, geeft topauteurs een speciale plek en biedt schrijvers ook de mogelijkheid van self publishing via Sweek self publishing. Daarbij zijn we interessant voor een brede doelgroep met verschillende interesses, waar Wattpad veel fanfictie bevat. We hebben uiteraard Wattpad en veel andere spelers tot in de puntjes geanalyseerd en zijn ervan overtuigd dat we de lees- en schrijfevaring hebben kunnen verbeteren.’

Maar is het, tot slot, niet zo dat self publishers eigenlijk stiekem gewoon bij een gerenommeerde uitgever uitgegeven wil worden? Dat is toch het echte werk?

‘Natuurlijk is het de wens van nagenoeg iedere auteur om bij een uitgeverij van naam en faam te worden uitgeven. Alleen vroeger was de algemene opvatting dat selfpublishing iets voor losers was; mislukte auteurs die niet op de traditionele manier binnenkwamen bij de gevestigde uitgevers. In Amerika kijken ze heel hier anders tegenaan en juichen ze het ondernemerschap van de selfpublicatie alleen maar toe. Ik denk dat Nederland er ook langzaam maar zeker rijp voor aan het worden is. Kijk naar Paulien Cornelissen. Zij heeft haar laatste boek De verwarde cavia zelf uitgegeven. Daar moet je wel enigszins ondernemend voor zijn. En voor een goed boek heb je professionele hulp nodig. Een professionele redactie, vormgeving, flaptekstschrijver, etc. Als je een goed team van mensen om je heen verzamelt, is het heel goed mogelijk zelf je boek uit te geven. En net als bij het traditionele uitgeven, zal er ook bij de selfpublishing goed en slecht werk tussen zitten.’ (lees ook: succesvolle selfpubbers)



Sweek is vanaf deze week als Android app te downloaden en auteurs kunnen ook de webversie gebruiken om verhalen te uploaden. Later dit jaar is ook de iOS app beschikbaar. Meer informatie: www.sweek.com



Over de auteur

Victoria Farkas

138 volgers
8 boeken
3 favoriet
Auteur


Reacties op: Peter Paul van Bekkum van Sweek: 'Mobile publishing is de toekomst'