×

Community /

Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #9

door Hebban Crew 10 reacties
Bij de start van de Recensieweken, die lopen van 24 juni tot en met 31 augustus, riepen we Hebbanners op hun recensies in te sturen. Elke week redigeren we een ingestuurde lezersrecensies en geven we jullie volop tips en trucs. Wil jij ook mooiere en betere recensies schrijven? Doe inspiratie op tijdens de Recensieweken.

(H)eerlijk verhaal dat wel even binnen komt

LEZERSRECENSIE ★★★★☆

Door WillemijnOuss

Bij een feelgood roman denk ik al snel aan zoetsappig, romantiek, happy ends en eigenlijk voorspelbaar. Niks is minder waar in deze prachtige feelgood.

Deze allerlaatste lezersrecensie die we in De Recensieweken redigeren heeft een beetje last van de spatieziekte. Bij twijfel, schrijf woorden aan elkaar. In dit geval is 'feelgoodroman' één woord.

En wat een spannend begin! In feite is het best mogelijk dat je een paar liefhebbers van het feelgoodgenre enigszins hebt beledigd. Je geeft hier goed aan wat jouw eigen vooroordelen zijn over het genre, maar we weten niet wat jij zoal hebt gelezen binnen de feelgood, dus het is moeilijk op waarde te schatten.

In zolderkind worden 2 verhalen verteld. Het ene verhaal speelt zich af rond 1907. Het gaat over de 12-jarige Celestine. Geboren in Afrika, meegenomen door een Britse ontdekkingsreiziger als souveniertje. Hij moet zich maar aanpassen aan het Engelse leven, en dankbaar zijn dat hij meegenomen is. Maar dat is niet hoe hij zich voelt.
Het andere verhaal, verweven door het verhaal over Celestine, vertelt over Lowra. Bijna een eeuw later heet zij in hetzelfde huis gewoond als Celestine. Ook zij heeft een bewogen jeugd gehad, zonder veel liefde door het overlijden van haar vader. Ze komt jaren na deze ellendige jeugd weer in aanraking met het huis, en de zolderkamer.

Bij het controleren van teksten, of het nu die van jezelf of die van anderen is, is het handig om een paar verschillende 'rondes' te doen, omdat je niet goed tegelijkertijd op verschillende soorten informatie kunt focussen. Doe één ronde voor de feiten (boektitel, auteursnaam, vertalersnaam, namen van personages, plaatsnamen, eerdere boeken van de auteur, et cetera) en concentreer je in een tweede en laatste ronde op de tekst en spellling. Gebruik een extra ronde als je bijvoorbeeld weet dat je heel slecht bent in dt's, tekststructuur of de spatieziekte hebt en controleer dan heel specifiek alleen daarop. Doe een spatieronde, een dt-ronde en een eigen ronde voor de tekststructuur. We doen dit als Hebban Crew ook voor de redactionele artikelen, waarbij er nog een ronde is voor alle buttons, plaatjes en technische vinkjes en toeters. Als je dit in een keer probeert na te lopen mis je gegarandeerd dingen. De boektitel Zolderkind mag hier natuurlijk met een hoofdletter.

De twee verhaallijnen zijn helder weergegeven. Een tikje onduidelijk is hier hoe oud Lowra nu is en hoe lang ze al niet meer in het huis woont. Ze komt jaren na haar jeugd weer terug, maar is ze net tiener-af of is ze al tientallen jaren verder? De flaptekst vertelt dat het boek over twee kinderen gaat, maar Lowra lijkt nu niet meer kind te zijn. Wellicht blikt zij in het boek terug op haar herinneringen?

Twee tragische verhaallijnen, met erg pakkende thema's. Voor het thema rasisme wordt beeldend verteld. Je niet thuis voelen in een land waar je woont, je anders voelen dan de mensen om je heen. Ik voelde de pijn die beschreven wordt. Het is eerlijk over hoe de slavernij was, hoe er met mensen omgegaan werd.

Een controleronde op tekst en spelling is wel goed om in je aanpak een vast plekje te geven, want 'heet/heeft', 'Voor/Vooral' en 'rasisme/racisme' is meer slordigheid dan iets anders. Deze alinea is de voorlaatste en behandelt een belangrijk onderdeel van je recensie. Thema's, schrijfstijl, de kracht van het boek. Je totale recensie is net iets meer dan 250 woorden. Je mag best meer ruimte nemen om deze elementen meer aandacht te geven. Bij deze alinea zou je heel goed een citaat uit het boek kunnen tonen, dat illustreert wat je hier zegt. Op welke manier is het beeldend en eerlijk? Is het rauw, bruut, wreed wat beschreven wordt? Hoe verhoudt zich dat tot het feelgoodgenre, denk je? En zijn deze thema's vooral passend bij wat Celestine beleeft en wat er in zijn verhaallijn gebeurt? Is Lowra de terugkijkende vertelstem of loopt er een parallel tussen beide kinderen?

Dit boek wil je door blijven lezen, of in mijn geval door blijven luisteren. Het boek is prachtig voorgelezen door Charlene Sancho. Op het eind hoop je toch echt op een happy end, je gunt de hoofdpersonages het geluk wat ze verdienen. Voorspelbaar en zoetsappig is het zeker niet. Toch is het met alle drama een echte feelgood en kan ik dit genre gaan omarmen en smaakt het naar meer.

Je lezersrecensie is, wat we ook bij eerdere recensies hebben gezien, meer een persoonlijke leeservaring dan een recensie. In je recensie hebben we niets gehoord over de auteur (is dit haar eerste boek?), over de setting (is het in Lowra's verhaallijn ongeveer het jaar 2000?), over de schrijfstijl van de auteur, over de uitwerking van de personages of eventuele nevenpersonages. Daarmee geef je weinig prijs over het boek en al is dat ook zeker niet de bedoeling met spoilers, we willen wel graag meer horen over de kwaliteit van het boek en een totaalplaatje voorgeschoteld krijgen van de roman. Daarnaast heb je het boek vier sterren gegeven en geen vijf, dus misschien is er ook wel een minpuntje te noemen? Elk boek heeft een element dat je minder goed en leuk vindt, zelfs de allerbeste boeken. We weten nu welke ervaring jij hebt gehad als lezer, maar we zijn vrij weinig te weten gekomen over het boek zelf.

Hoe je van leeservaring naar recensie komt, zal voor iedereen een ander trucje kunnen zijn. De een moet gewoon nog vijf jaar oefenen en doorbuffelen. De ander schrijft een rijtje tips voor zichzelf op en heeft het de eerstvolgende poging al goed. Maak een goede introductiealinea, vertel de kern van het verhaal kort en krachtig, zorg dat duidelijk is wat de vorm van het boek is (wisselen de twee verhaallijnen elkaar bijvoorbeeld af of bestaat het boek uit twee heel gescheiden delen?), kies twee of drie elementen die je wilt aanstippen (bijvoorbeeld racisme) en werk die uitvoeriger uit dan je ze hier genoemd hebt en eindig ten slotte met een sterke en concluderende eindalinea. Het kost echt even wat hersengekraak voordat dit je makkelijk afgaat. Maar je zal zien dat je dieper met een boek bezig bent als je dit probeert. En dit geeft uiteindelijk mooiere en rijkere leeservaringen.

De Hebban Crew

Ook geredigeerd worden?

Denk jij nog niet de recensie te kunnen plaatsen die je een boekenbon oplevert, maar wil je graag beter worden in het recenseren van boeken en eens feedback ontvangen op je recensies? Meld dan een recente recensie van je aan! De recensie moet op Hebban staan (dus geen externe recensies) en minimaal 200 woorden bevatten.

We kiezen elke week een recensie uit om in een redactioneel artikel uitgebreid te redigeren. Je krijgt dus publiekelijk feedback op je recensie, maar wel op een vriendelijke manier en met opbouwende kritiek, geen afbrekende. Dit is de laatste lezersrecensie die in De Recensieweken geredigeerd wordt door de Hebban Crew.

Meer Recensieweken

2545 volgers

Reacties op: Recensieweken | Laat je recensie redigeren door de Hebban Crew #9