Advertentie

Hebban vandaag

Nieuws /

Susan Smit wil collega’s aan de tand voelen over het schrijverschap

door Hebban Crew 1 reactie
‘Ik wil heel graag mijn collega’s aan de tand voelen over het ambacht van het schrijverschap. Van het allereerste idee tot het definitieve manuscript, en daarna hoe het boek als het ware weer van je afgaat — met de kritieken, de lezingen, de reacties van lezers. Het lijkt mij leuk om die interviews in het heiligdom van de schrijver te doen: in de schrijfkamer. Tommy Wieringa werkt in een huisje met uitzicht op de weilanden. Nelleke Noordervliet heeft een grote, klassieke kamer aan de Amsterdamse gracht. Welke boeken hebben zij op de plank staan? Wat voor attributen liggen er op het bureau? Wat zijn de rituelen, de buitenissigheden? Renate Dorrestein had jarenlang een speciale schrijftrui. Bij Saskia Noort mag er niks knellen. Helpt dat echt?’

 Wat zijn jouw eigenaardigheden als romancière?

‘Bij mij liggen er wat stenen en mineralen op mijn bureau — voor een goede energie. Maar je komt al snel uit bij het notitieboekje, hè. Kijk, een verhaal begint met een diffuus idee. Langzaam komen de beelden van scènes en personages scherper op je netvlies te staan. In die fase begint voor mij de queeste naar het notitieboekje met de juiste dikte, kleur en uitstraling, al dan niet gelinieerd. Dat helpt me dan om het verhaal helderder te maken. Al mijn gedachten en invallen noteer ik daarin, meestal met steekwoorden.  

‘Niemand mag in dat boekje kijken. Al die krabbels zijn trouwens onbegrijpelijk voor anderen. Ik mag hem zelf ook niet zomaar even achteloos oppakken. Als ik in die nieuwe wereld zink, moet ik heel veel ruimte voelen. Op een later moment, als ik vastzit met schrijven, blader ik door mijn boekje en een gedachte of een paar woorden kunnen me dan weer verder helpen. Ik weet dat veel schrijvers zo’n aantekenboekje hebben. Soms ook met tekeningetjes. Misschien mag ik er wel even inkijken.’

 

Je luistert anders naar een vioolconcert als je weet dat de componist toen net zijn geliefde had verloren. Wil je zo ook een nieuw inzicht geven in een boek? Dat je zo het werk van een schrijver beter kunt aanvoelen of begrijpen?   

 ‘Ja. Ik richt me dan vooral op boeken die veel teweeg hebben gebracht bij lezers. Arthur Japin zou ik graag willen vragen naar de hoofdpersoon van Een Schitterend Gebrek. Lucia draagt een sluier, niet om zichzelf te verbergen, maar om de wereld buiten te sluiten. In hoeverre stemt dat overeen met de levenshouding van de schrijver? Hoe ervaart hij de wereld? Ik denk dat dat de leeservaring kan intensiveren en verdiepen.’

 

Wat was je mooiste interviewmoment?

‘Een wandeling met majoor Bosshardt door de rosse buurt van Amsterdam, arm in arm. Ik heb haar vaker ontmoet — we hadden een kleine vriendschap. Ik nam wel eens lekkere dingetjes mee voor bij de thee, en dan had ze een glinstering in haar ogen van: oooeeh, we gaan zondigen. Tijdens die wandeling kon ik met eigen ogen zien hoe liefdevol en positief mensen op haar reageerden. Of het nou ging om een rioolwerker of een directeur, om een scholier of een prostituée: majoor Bosshardt maakte contact met iedereen. Heel bijzonder. Dat had ik nooit gezien als we aan de keukentafel waren blijven zitten.’

 

Blijven jouw interviews beperkt tot het ambacht van het schrijven? Of mogen de gesprekken ook uitwaaieren?     

‘Ja hoor. Grote romanciers zijn wijze uilen. In landen als Amerika, Frankrijk en Duitsland worden ze regelmatig gevraagd naar een visie of uitleg over actuele kwesties. Omdat schrijvers nu eenmaal een brede blik hebben. Hier gebeurt dat eigenlijk helemaal niet. Dat vind ik zo jammer. Je kunt Adriaan van Dis, Connie Palmen, Nelleke Noordervliet, Jan Siebelink en noem ze maar op óók naar verdieping vragen over dingen die in de samenleving spelen. Ik zal ’t er niet elke keer met de haren bijslepen, maar ik ga het zeker niet uit de weg. Zij leggen vaak de kern bloot, hè. Dat is wat schrijvers doen: naar de essentie gaan, naar de betekenis van het mens-zijn. Ik verheug me daar nu al op.’

 

 

Serie start bij 2000 leden INTERVIEWplus

De serie van Susan Smit kan pas van start gaan als er vóór 22 april minimaal 2.000 leden zijn geworven voor het on demand platform INTERVIEWplus. Initiatiefnemer Jeroen van Leeuwen heeft Clairy Polak, Frénk van der Linden, Klaas Drupsteen, Susan Smit, Jan Jaap van der Wal, Leon Verdonschot, Jan Douwe Kroeske, Zarayda Groenhart, Linda Hakeboom en Paul van Liempt gestrikt voor een serie in verschillende disciplines.

 

INTERVIEWplus is een On Demand platform waarbij het verdiepende interview centraal staat. Het vist buiten de vijvers van de voorspelbaarheid en gaat op zoek naar nieuwe geluiden en nieuwe gezichten. Tien interviewers gaan ieder een serie maken over datgene waar hun passie en interesse ligt. INTERVIEWplus is een On Demand platform waar men zich op kan abonneren voor drie maanden à 18 euro, half jaar à 30 euro of jaar à 48 euro. Bij 2.000 abonnees gaat INTERVIEWplus van start met het produceren van de eerste afleveringen.

 

Meer informatie en mogelijkheid om lid te worden op: www.interviewplus.nl

 

 

 



Over de auteur

Hebban Crew

2125 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Susan Smit wil collega’s aan de tand voelen over het schrijverschap

 

Over

Susan Smit

Susan Smit

Susan Smit (1974) groeide op in Noordwijk en werkte tien jaar lang als model in ...

Gesponsorde boeken