Advertentie

Hebban vandaag

Column /

Thrillerschrijvers bloggen: Do It Yourself (32)

Schrijven kan af en toe best eenzaam zijn (oké, soms ook niet, als de personages de hele dag in je hoofd tegen elkaar en jou kakelen), maar over het algemeen gaat het om jou en je computer. En aangezien partners, familie en vrienden ook andere dingen te doen hebben dan naar jou te luisteren, leek het Ingrid Oonincx en Anita Terpstra een goed idee om elkaar als klankbord te gebruiken. Leef mee met de ups en downs in hun schrijverschap en de opofferingen die ze ervoor doen. Maar lees ook over het plezier dat ze hebben in het schrijven en profiteer van de schrijftips die ze tussen neus en lippen door geven. | Een nieuwe blog iedere zaterdag in de oneven weken.

Ingrid: Is een product in eigen beheer even goed?


Gastblogger Jacqueline Coppens stelde me vorige week deze vraag: ‘Stel dat je in dezelfde fase zou verkeren als ik, zou je dan, indien de afwijzingen onverhoopt binnenstromen, je toevlucht zoeken bij een POD uitgever of je manuscript in eigen beheer uitgeven? Of zou je het wellicht op TenPages zetten?’ Een moeilijke vraag waar ik niet meteen een antwoord op had. Het was dus nodig mijn gedachten even op een rijtje te zetten. De eigen beheer gedachte vind ik erg sympathiek. Het doet me denken aan de punktijd waarin bandjes maling hadden aan de macht van de grote platenmaatschappijen en tegen de heersende stroming in hun eigen muziek opnamen om te verkopen aan hun fans. Do It Yourself was het motto, want waarom zou je jezelf confirmeren aan enkele oppermachtige partijen terwijl je het net zo goed zelf kunt? Maar is dat wel zo? Is een product in eigen beheer even goed? Of wordt het al snel een slap aftreksel van het ‘echte’ werk?

Uitgeverijen hebben jarenlang geïnvesteerd in een stevige relatie met de boekenbranche, drukkerijen, media en al die andere belangrijke partijen die je zo hard nodig hebt om van je boek een (commercieel) succes te maken. Bovendien hebben uitgevers enorm veel kennis in huis op het gebied van redactie, public relations en kennen ze de behoeftes van de markt. Doe ze dat maar eens na als kleine zelfstandige! De harde werkelijkheid is dat je een boek in eigen beheer misschien best mag neerleggen in je lokale boekenwinkel, maar probeer het vervolgens maar eens te slijten aan de grote, landelijke ketens of warenhuizen. Dat is geen gemakkelijke klus.

Nu weer naar de positieve kanten van Do It Yourself want waarom zou je jezelf laten beperken in de mogelijkheden je creatieve uitingen de wereld in te slingeren? Die mening wordt gedeeld door tal van bloggers, tekenaars, muzikanten, filmers en andere creatievelingen op internet. Er zit rotzooi tussen, maar ook heel goed werk. Een bekend voorbeeld is natuurlijk Esmee Denters die wereldwijd ontdekt werd door filmpjes te plaatsen op YouTube (maar waar is zij eigenlijk gebleven..?) Internet geeft ons een podium om te laten zien wat we kunnen. En een podium vereist een publiek. Dat is een flinke uitdaging, want hoe zorg je ervoor dat je toekomstige fans jouw werk vinden? Die tweehonderd vrienden op Facebook gaan heus niet elke keer plichtsgetrouw kijken wat je nu weer geproduceerd hebt en als je slechts een paar hits op de teller krijgt voor je meesterwerkje kun je jezelf misschien gaan afvragen waarom je er eigenlijk zoveel tijd instopt.

Jacqueline, jij bent ambitieus want je hebt je manuscript al naar meerdere uitgevers gestuurd. Wat ik heel goed van je vind is dat je het manuscript vooraf hebt laten lezen door een kritische redacteur. Daarvan heb je de bevestiging gekregen dat je goed schrijft. Dat is belangrijk. Ik zou alle (potentiele) schrijvers willen aanraden om dat te doen, want als je geen ‘vlotte pen’ hebt, wordt het wel erg moeilijk. Mochten de afwijzingen desondanks binnenstromen dan zou ik kiezen voor TenPages. Dat lijkt me een goed podium om je werk te presenteren en uit te vinden of een lezerspubliek bereid is in je werk te investeren. Over POD uitgevers of eigen beheer ben ik iets minder positief. De kans dat je doorbreekt naar een groter lezerspubliek is volgens mij minimaal. Doe het alleen als je realistische verwachtingen hebt. Start met een kleine oplage en kijk eerst hoe dat loopt, druk pas bij als er vraag naar is.

Zelf ben ik aan een uitgever gekomen door het winnen van een schrijfwedstrijd. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit. Het is fijn om te denken dat kwaliteit uiteindelijk komt bovendrijven. Ik hoop dat het je lukt Jacqueline! En tot die tijd, wil ik jou, en andere schrijvers die er echt voor willen gaan, adviseren om te blijven schrijven, alle (netwerk)kansen aan te grijpen, jezelf te blijven verbeteren (ga in een schrijfclub!), deel te nemen aan schrijfwedstrijden en niet vergeten af en toe ook nog een manuscript naar een uitgever te sturen.

Nu terug naar Anita voor de vraag van volgende week. Jij hebt ondersteuning gehad van een literair agent. Wil je daar wat meer over vertellen? Hoe kwam die samenwerking tot stand en wat is de meerwaarde van het inschakelen van een literair agent?



Over de auteur

Hebban Crew

1325 volgers
50 boeken
0 favorieten


Reacties op: Thrillerschrijvers bloggen: Do It Yourself (32)

 

Over

Ingrid Oonincx

Ingrid Oonincx

Ingrid Oonincx is thrillerschrijver, columnist en communicatieadviseur op een hogeschool. Ze studeerde journalistiek en woont met man en twee zonen in Tilburg. Ingrid heeft vijf goed ontvangen thrille...