Wie leest heeft een goed verhaal: deze commercial raakt!
Vanmorgen bezocht Eppo Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, in zijn woonplaats Ermelo boekwinkel Riemer & Walinga om de start van de Wie leest heeft een goed verhaal-campagne kracht bij te zetten. Deze meerjarige bewustwordingscampagne bevat onder andere een ontroerende reclamefilm rond de feestdagen. Deze grootschalige aanpak door De Leescoalitie, waarin alle organisaties op het gebied van lezen samenwerken, gaat verder dan aanbevelingen in alarmerende rapporten. Het voorbeeld van Ierland, dat na schokkende PISA-resultaten lezen met succes tot een maatschappelijke prioriteit maakte, laat zien dat een landelijke verandering mogelijk is.
“Na het zien van deze film wil je meteen een boek openslaan. Want het is zo ongelooflijk waar: wie leest heeft een goed verhaal. Lezen brengt je verder. Het laat je groeien, inspireert, leert levenslessen en bevordert empathie. De leesvaardigheid in Nederland daalt zorgwekkend, zeker ook onder jongeren. Met deze grootschalige campagne willen we inspireren en activeren, met als doel een doorbraak te realiseren zoals Ierland dat eerder deed na alarmerende leesresultaten. Daar maakte een gezamenlijke aanpak een positieve kentering mogelijk!”
Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB
Niet eerder was er tijdens de feestdagen een commercial te zien over de kracht van lezen. Deze korte reclamefilm bij de bewustwordingscampagne Wie leest heeft een goed verhaal is vanaf vandaag te zien in bioscopen, reclameblokken op tv, in boekhandels en bibliotheken en op sociale media. In de film zien we hoe de gedeelde interesse in een boek mensen bij elkaar brengt. Regisseur en Gouden Kalf-winnaar Marit Weerheijm raakt iedere kijker in het hart, waardoor de liefde voor het lezen van boeken wordt aangewakkerd tijdens de feestdagen.
Lezen opent werelden, laat je groeien en verbindt ons allemaal. Wie leest heeft een goed verhaal. Deel jouw liefde voor lezen op social media met de uitgebreide toolkit!