Blogpost:
Leesdetectives
5 feiten over leesmotivatie op de basisschool
In 2017 publiceerde Stichting Lezen in samenwerking met Duo Onderwijsonderzoek een rapport waarin leesmotivatie in het basisonderwijs aan de kaak werd gesteld. In totaal waren er 1429 basisschoolleerlingen die aan het onderzoek hebben meegedaan. Dit leidde tot enkele interessante conclusies.
Meer dan 80% van de basisschoolleerlingen vindt lezen leuk
Op de vraag hoe kinderen het nu eigenlijk vinden om een boek te lezen, antwoordde een overgrote meerderheid positief. Maar liefst 82% van de leerlingen gaf aan dat ze het leuk vinden om een boek te lezen. Hiervan gaf 26% zelfs aan het zelfs 'heel erg leuk' te vinden. 12% van de kinderen vond lezen niet leuk en 6% had er zelfs een hekel aan. Uit deze cijfers kunnen we de conclusie trekken dat kinderen over het algemeen wel open staan voor het lezen van boeken. Maar is dat zelfs zo met alle verleiding die smartphones en spelcomputers vandaag de dag bieden?
E-readers zijn niet in trek
Als er één conclusie getrokken kan worden, dan is het wel dat e-readers in 2017 totaal niet aantrekkelijk waren voor kinderen. 80% van de kinderen gaf aan eigenlijk nooit een e-reader te gebruiken. Meer dan de helft (54%) geeft aan niet eens een e-reader in huis te hebben. De vraag is natuurlijk of dit in 2020 anders is, maar naar onze eigen ervaring (beide werkzaam in de bovenbouw van het basisonderwijs) is de vraag naar e-readers nog steeds niet aanwezig. En geef nou eens toe: een kleurrijke, spetterende kaft heb je toch veel liever in handen dan een schermpje?
Benieuwd naar de andere punten? Lees verder op onze site!
Lees verder op mijn site