Blogpost: Hilde

Het vergeten boek van Hilde

11-01-2021 door Hilde 2 reacties

Voor mijn vergeten boek heb ik alletien mijn boekenrekken nagekeken. Ik heb veel schatten herontdekt en doorbladerd. Het boek dat de meeste emoties bij mij teweeg bracht, is 'Herinneringen aan Godfried Bomans', een boek dat ik bijna, maar niet helemaal, heb vergeten.

Ik was al heel jong een devote (pun intended) Bomansfan, net als mijn ouders. Eerst vond ik hem grappig, daarna mooi (Pieter Bas! Erik!....) en nog weer later ontroerend in zijn verbetenheid, in zijn Queeste om een overtuigd katholiek gelovige te kunnen blijven. 'Bomans in trio' heb ik telkens weer bekeken, mezelf herkennend in zijn zoektocht. Alles las ik, tot jaren na zijn onverwachte, plotse dood. Ik heb al zijn boeken, van de verzamelde cursiefjes over zijn reisboeken tot dit afscheidsboek en de zevendelige encyclopedie met zijn verzamelde werken.

dat mijn vader fysiek op Godfried Bomans leek -tot en met hetzelfde brilmontuur- zal ook wel een rol gespeeld hebben. Ik was een papa's meisje en deelde graag zo veel mogelijk van zijn interesses. Zo heb ik niet alleen Bomans leren kennen, maar ook andere auteurs, voetballers als Uwe Seeler en Sjaak Swart, wielrenners als Poulidor, Merckx en Ottenbros en schaatsers als Ard Schenk. Ja, het hele gezin was Nederlands gericht, we woonden amper op één kilometer van de grens en kwamen vaker in Valkenswaard, Budel en Eindhoven dan in onze steden.

Bij dit boek heb ik gehuild toen ik het voor de eerste keer las. Ik heb het in de loop der jaren zeker tien keer gelezen. En nu begin ik opnieuw, stukje voor stukje. Dank je Hebban, voor het terugvinden van mijn schatten.

het is nu twee dagen later, woensdagavond, bijna middernacht. Ik heb de Herinneringen nog eens helemaal gelezen en ben opnieuw onder de indruk van de mens Godfried Bomans en de wijze waarop zo veel mensen hem herdenken. Of herdachten, want velen onder hen zijn nu zelf overleden. Zijn ze nu verenigd met Godfried Bomans of niet? Ik weet het niet, maar ik vraag me af hoe het voor hem zou zijn als hij vandaag op deze aarde zou rondwandelen.