Blogpost: Jack Schlimazlnik

Ik ga jouw boek dus echt niet lezen!

Ik heb er eerder al over geblogd, maar ik het ergert me nog steeds mateloos: auteurs en uitgevers die maandenlang te pas en te onpas hun boek promoten zonder het belangrijkste duidelijk te maken: waar gaat dat boek over?

Er worden per jaar duizenden boeken uitgegeven in Nederland. Ik heb veel vrienden die schrijven. Ik heb een beperkt budget en een nog beperktere leestijd. Ik ben daarom nogal kieskeurig bij het uitkiezen van mijn boeken, zeker als ik ze ga kopen. Daarom wil ik wat basisinformatie over het boek hebben:
- wat voor genre is het?
- waar gaat het over?
- wat voor type is de hoofdpersoon?
Wat mij ook over kan halen het boek te lezen/kopen is de tijd waarin het zich afspeelt, of de plaats waar het zich afspeelt.
Ook de prijs vind ik belangrijk.

Dit is echter informatie die in de meeste promoties en markeringuitingen ontbreken. Echt, ik zie boektrailers voorbjj komen, winacties, goodie bags, interviews en weet ik wat nog meer aan dingen die mij zouden moeten overhalen om dat boek te gaan lezen, of zelfs maar de boekpagina op Facebook te liken, of het boek hier op een boekenplank te plaatsen, maar zonder die informatie kan ik er niks mee.

Ik vind het leuk om boeken die mij niet aanspreken aan te bevelen bij mensen waarvan ik denk dat het hen wel aanspreekt, maar dan moet ik wel die basisinformatie hebben, zodat ik weet of het iemand aan zou kunnen spreken of niet.
Mond-tot-mondreclame.
Zo'n spontane aanbeveling van een buitenstaander doet mij in elk geval meer dan een paar dozijn aanbevelingen door de auteur zelf, familie en vrienden van de auteur, de uitgever, of de buzz-lezers die vrijwel altijd uit dankbaarheid voor een gratis boek positief reageren. 

Bij een nieuwe Baantjer is dat misschien van minder belang, omdat je ongeveer weer wat je kunt verwachten, hoewel ik, als ik uit meerdere Baantjers kan kiezen graag kies voor een onderwerp dat mij het meest aanspreekt. In een serie waarvan je eigenlijk de eerdere delen had moeten lezen, is het ook minder interesant, hoewel het dan belangrijk is te weten dàt het  een deel is van een serie en welke boeken eraan voorafgingen. 
"De nieuwe auteur x" zegt me doorgaans vrij weinig. Er zijn maar heel weinig schrijvers waarvan ik alles wil lezen, wat gebaseerd is op schrijfstijl- hoewel sommigen de plank weleens misslaan. 
Ook informatie over de auteur boeit me niet, het idee is immers een boek te kopen en niet de schrijver. Zelf bij een autobiografie niet. Informatie over de auteur is alleen interessant als het over het boek gaat (bijvoorbeeld "Baantjer werkte zelf jarenlang op bureau Warmoesstraat"), wat enig vertrouwen geeft in wat er gaat volgen als het boek over moord in de buurt van de Warmoesstraat gaat.

De prijs is een klasse apart. In Nederland kent men een vaste boekenprijs, dus kun je niet stunten met de prijs. Toch zie ik op social media nooit een prijs bij een aanbeveling voor een boek. Voor mij maakt het wel degelijk verschil of het gratis is, vijf, tien, twintig euro. Het is erg vervelend als je maandenlang lekker wordt gemaakt voor een boek en als het verschijnt en je op de link klikt, blijkt dat je hoppa bijna dertig euro mag dokken voor een tekst die als "schrijfsels van een debutant" werd gepromoot.

Irritant is natuurlijk ook de hagelschietende auteur. Dat mensen van lezen houden wil niet zeggen dat ze per se jouw boek interesant vinden. Doe die moeite om dichter bij je doelgroep te komen. Of vertel ten minste waar je boek over gaat, want mensen die jou niet kennen zijn doorgaans niet in jou geïnteresseerd, hoe geweldig jij jezelf ook vindt.

Het ontbreken van informatie zet zich inmiddels door in recensies. Er wordt zo krampachtig met spoilers omgegaan dat er helemaal geen informatie over het boek wordt gedeeld. Een recensie als "Het boek heeft een prettige schrijfstijl en de spanning loopt flink op, tot de verrassende ontknoping, die je njet ziet aankomen. De hoofdpersonen zijn herkenbaar en je kunt goed met ze meeleven. Je kunt het boek moeilijk wegleggen, petje af voor deze auteur, ik heb genoten!" kan op alle boeken slaan. Ook ontbreken voorbeelden (waaruit blijkt die schrijfstijl, die spanning, die herkenbaarheid?) , kennelijk uit angst om te verklappen waar het verhaal over gaat.

Waar komt die angst om te vertellen waar het overbgaat toch vandaan? Een boek wordt er niet slechter op als je weet waar het over gaat.
Is het dat steeds minder schrijvers zelf weten waar het verhaal over gaat voordat ze beginnen met schrijven, dat ze de lezers mee willen nemen op de tocht het verhaal in, zodat je er zelf langzaamaan achter komt waar het over gaat, net als de schrijver? Diebdan ook nog eens een deel twee en drie en een spinoff nodig heeft om daar achter te komen.
Eerlijk gezegd vind ik dat zonde van de tijd - en al helemaal van mijn geld. Voor gratis wil ik me wel aan zo'n avontuur wagen, dan is er ook niks aan de hand als ik het na een paar pagina's als "niet interessant genoeg om meer tijd aan te besteden" terzijde leg.

Wat wil jij van een boek weten voor je het koopt?




Reacties op: Ik ga jouw boek dus echt niet lezen!