Suzanna Esther Auteur

Blogpost: Suzanna Esther

Is de schrijver een ontsnappingskunstenaar of een realist?

Schrijven is heerlijk. Het creëren van hele werelden en diverse personages geeft de schrijver een gevoel van controle over het onvoorspelbare leven. Het parallelle universum in fictie is een ideale vluchtpoging uit de werkelijkheid, al kun je je afvragen of dat in de kern ook werkelijk ontsnappen is?

Het schrijven van het genre Fantasy zou zomaar een daadwerkelijke vlucht uit de realiteit kunnen zijn, was het niet dat ook in dat genre de drijfveren van de ‘fantasie personages’ gebaseerd zijn op menselijke eigenschappen als machtswellust, jaloezie, haat, liefde, en pijn.
In hoeverre is het dan nog een vlucht uit de werkelijkheid?

In het genre Thriller leeft de schrijver zijn fantasieën uit die in het dagelijks leven meestal strafbaar zijn. Thrillerschrijvers zijn heel goed in het focussen op de tweedeling in de mens. De slechte kant, en de goede, en weten hoe ze een plot, dat zomaar écht zou kunnen gebeuren, kunnen uitwerken tot een aaneenschakeling van spannende, en zelfs bloedstollende gebeurtenissen.
In het dagelijkse leven gaat dat natuurlijk heel anders. Computers werken nooit zo snel als in een thriller, musea zijn veel beter beveiligd dan in een boek en de wachttijden bij elke instantie of tijdens publiek transport zijn veel langer.
Toch zit in thrillers altijd een kern van realiteit, alleen dan uitvergroot, aangezet, en rampscenario’s waarvan de uitkomst ‘in het echt’ soms heel banaal blijken te zijn, worden uitgewerkt tot pareltjes van spanning en vaart.

In het genre waar ik in schrijf is de ‘saaie werkelijkheid’ leidend. In het werkelijke leven vinden er heel veel zaken plaats die zich uitstekend lenen voor een plot. Daar hoef je niet altijd voor naar Rome, Ibiza, of überhaupt op reis. Als je goed om je heen kijkt, kun je overal verhalen zien. Bij de buren, aan de overkant, of binnen je familie. Een goede observator ziet en voelt zelfs de verhalen in het leven van een kassajuffrouw.

Het schrijven van verhalen en boeken is dus eigenlijk niet een vlucht uit de werkelijkheid, maar werkt juist als een vergrootglas. In een boek of een verhaal nemen we een voorval uit het dagelijks leven of uit het nieuws, en leggen het onder een loep. Al onze persoonlijke ervaringen, nieuwsfeiten of de ervaringen van een ander die ons zijn toevertrouwd, gaan aan het werk en komen in beweging om dat specifieke ‘plot’ aan te kleden en uit te werken tot een coherent geheel.

De kunst van het combineren van meerdere werkelijkheden maken een nieuwe werkelijkheid die door de schrijver wordt vastgelegd.

Schrijven is dus eigenlijk geen vlucht uit de werkelijkheid, maar eerder het creëren van een nieuwe werkelijkheid die een doel dient.
Het is een nieuwe werkelijkheid, gebaseerd op verschillende werkelijkheden, met als doel lezers tijdelijk te laten ontsnappen uit hun eigen werkelijkheid.

Lees verder op mijn site

Reacties op: Is de schrijver een ontsnappingskunstenaar of een realist?