×

Blogpost: Hanneke van de Water

Mijn recensie van het boek 'On top' van Anna Nooshin

Ondanks dat ‘On Top’ de ondertitel ‘jouw handboek voor online succes’ draagt, is het boek eerder een autobiografie dan een ‘handboek’  of managementboek. ‘On Top’ is een ware inspiratiebron. Toegegeven, vooral voor jonge vrouwen, maar wanneer je ‘On Top’ met een open mind leest, kan het iedereen inspireren.

Het doorzettingsvermogen en de vasthoudendheid van Anna Nooshin, maar met name ook haar nuchterheid en heerlijke zelfspot, maken dit boek tot een waar genoegen om te lezen.

‘On top’ vertelt het verhaal van de jonge Anna. Haar ‘vlucht’  uit Iran, samen met haar zusje en ouders. De eerste jaren van haar verblijf in Nederland en het feit dat ze veelal het gevoel had ‘anders’ te zijn. Dit komt niet in de laatste plaats omdat haar schoolgenoten haar dat duidelijk laten blijken. Anna vertelt ook over haar voorliefde voor eten waardoor ze in haar jonge jaren te kampen heeft met het nodige overgewicht. De cultuurverschillen schetst Anna op amusante wijze in haar boek en daarin komt met name naar voren dat zij voor zich zelf het beste uit beide werelden selecteert.Al op jonge leeftijd ontdekt Anna haar liefde voor onafhankelijkheid en (dus) voor geld.

Ze gaat werken en pakt daarbij de meest geestdodende baantjes aan die ze met volle overtuiging tot een (goed) einde brengt. Deze baantjes duren van een dag tot enkele maanden.Het meest amusante ‘baantjes’ verhaal is dat van de cactuskwekerij. De toen twaalfjarige  Anna werkt als bloemenschieter en krijgt de opdracht  bloemen te plakken op cactussen. De cactussen moeten een paar keer subtiel met een stoffer geslagen worden, waarna er  met een lijmpistool bloemen op geplakt worden. Het loon bedraagt  een gulden per bak. Anna blijkt echter zo’n harde werker en zo handig in het klusje dat zij met gemak 35 bakken per uur weet te verwerken, hetgeen haar uiteindelijk ook opbreekt.

Op een dag  komt haar baas er achter dat hij het werk beter door gehandicapten kan laten doen. Niet alleen is dat goedkoper, maar hij krijgt bovendien subsidie. Anna verliest dus haar baan omdat zij te snel werkt en te veel verdient. Op dat moment beseft zij zich dat ze zichzelf op elke werkvloer onmisbaar moet maken en dat zij de rest van haar leven onafhankelijk wil zijn.Tijdens het  chronologische verhaal van haar zoektocht neemt Anna de lezer mee naar New York, doorloopt zij haar studietijd en haar wereldreis en verhaalt zij over haar verschillende (meer en minder succesvolle) banen.

Tussendoor trakteert Anna haar lezers op diverse  tips. Zo geeft zij adviezen voor het voorbereiden van een wereldreis, over hoe je je droombaan krijgt en  sollicitatierondes doorkomt en vertelt zij hoe een fotoshoot er achter de schermen aan toe gaat.Doordat Anna uit eigen ervaring schrijft, is het boek heel erg gericht op de generatie van de twintigers. Zo komt de lezer bijvoorbeeld een lijstje tegen met tips voor een kwarteeuwmidlifecrisis. Ja heus, het ouder worden is kennelijk ook een issues als je nog een twenty-something bent. We leven tenslotte ook in een maatschappij waar dat een issue is of is geworden.Anna staat inmiddels aan het hoofd van NSMBL.nl. Een Lifestyle website voor jonge vrouwen.

Maandelijks trekt de site zo’n twee miljoen bezoekers.Haar motto tot besluit: ‘Stop nooit met dromen en laat niemand je van je dromen weerhouden. Dromen zorgen ervoor dat je hard werk.

Anna Nooshin  werkt zich op van twijfelende tiener die geen idee heeft wat ze wil bereiken, tot Nederlands meest succesvolle fashion blogger. Ze werkt met de grootste merken uit de lifestyle industrie (van Chanel tot Nike), reist de wereld rond voor haar baan en bereikt miljoenen lezers per maand. In ‘ On Top’ vertelt ze haar verhaal en doet dat met een nuchterheid en heerlijke zelfspot.

Anna’s kijk op ‘ondernemen’
Anna meent dat zelfstandig ondernemen niet voor iedereen is weggelegd. Het is echt keihard werken, tegen regels aan trappen en niet al teveel vrienden maken. De vrouwen echter, die weerstand voelen bij de gedachte om voor een baas te werken en zich niet laten afschrikken door de consequenties, die raadt zij aan er vol voor te gaan!

Reacties op: Mijn recensie van het boek 'On top' van Anna Nooshin