Blogpost: Juliette

Onbekende boeken door de ogen van zowel lezer als schrijver

Boeken winnen of kopen is altijd leuk. De boeken die je dagen, weken, of zelfs maanden smachtend hebt bekeken in de winkel zijn ineens jouw eigendom, en dat geeft een heerlijk gevoel. Er kleeft echter een risico aan het weten welke boeken je koopt of wint: je kiest vaak die boeken uit waarvan je weet dat ze aansluiten bij wat je eerder al gelezen hebt. Als je boek A van auteur X in één ruk hebt uitgelezen, is de kans groot dat je ook boek B van auteur X gaat uitproberen - zeker wanneer boek B het tweede deel in een reeks is. Of je kiest boek A van auteur Y, omdat genre, schrijfstijl en verhaallijnen overlappen met boek A van auteur X. Dat heeft vaak tot gevolg dat je in je literaire comfort zone blijft zitten.

Natuurlijk, ik begrijp dat je niet zomaar even €20 neertelt voor een boek waarvan je niet eens weet of je de eerste pagina wel gaat afmaken. Ik lees ook altijd de flaptekst en eventuele aanbevelingen van andere auteurs. Soms kijk ik zelfs eerst de verfilming voordat ik besluit dat een boek het kopen waard is. Daarom is het deelnemen aan giveaways en andere wedstrijden aan te raden als je twijfelt, maar ik doe dat vaak niet omdat ik het boek dan aan iemand gun die hem wel heel graag wil hebben.

Maar ik heb toevallig zelf net een boekenpakket thuisgestuurd gekregen waarvan de inhoud mij tot het moment van uitpakken onbekend was. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen van deze boeken zelf zou hebben gekocht - om diverse redenen -, maar dat maakt deze boeken juist extra interessant! Ik ben nu bijvoorbeeld over de helft in mijn eerste young adult-boek ooit waarin geen bovennatuurlijke wezens of corrupte toekomstige overheden voorkomen (of waarin chicklit-clichés de boventoon voeren). Sterker nog, ik pak dit boek niet op als ik slechts een kwartiertje over heb, maar alleen als ik weet dat ik de tijd heb voor minstens twee hoofdstukken. Bovendien vind ik de schrijfstijl en plotlijnen, die erg afwijken van wat ik gewend ben, inspirerend vanuit schrijversoogpunt. 

Dat is de kracht van niet weten wat je koopt of wint: het ontdekken van nieuwe literaire werelden, die als inspiratie kunnen dienen voor je eigen werk. Niet voor niets wordt aan aanstaande schrijvers geadviseerd om zoveel mogelijk, en het liefst ook zo breed mogelijk, te lezen. De kracht daarvan heb ik nu zelf ondervonden, dus nu ben ik voornemens eerst mijn gewonnen boeken uit te lezen, voordat ik verder ga met iets waarvan ik ongeveer weet wat ik kan verwachten.

Is het dan verkeerd om veel in hetzelfde genre te lezen? Nee. Als je heel specifiek een genre voor ogen hebt waarin jij graag wilt schrijven, kan het geen kwaad om te weten welke clichés veelvuldig terugkeren, wat de gangbare schrijfstijl is, in welke settings de verhalen zich vaak afspelen, etc. Op die manier kom je erachter op welke punten jij uniek kunt zijn binnen het genre en wat de minimale vereisten zijn om aan de definitie van het genre te voldoen.

Kortom: het kan zeker geen kwaad om veel van hetzelfde te lezen, want de voordelen zijn duidelijk. Je weet waaraan je je geld en tijd spendeert, en je raakt goed bekend binnen een genre. Aan de andere kant is het heel verfrissend voor zowel lezers als schrijvers om ook eens niet te weten wat je kunt verwachten, omdat het voor nieuwe inzichten kan zorgen en je smaak kan verbreden.  

Reacties op: Onbekende boeken door de ogen van zowel lezer als schrijver