Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Blogpost: Katleen Scheers

Scandinavische topcrime op de Antwerpse boekenbeurs

Op 1 november volgde ik op de Antwerpse boekenbeurs een interview met de Ijslandse schrijfster Yrsa Sigurdardottir en de Zweedse schrijver Mats Olsson. De thrillerrecensent John Vervoort nam het interview af. Beide auteurs spraken eerst over hun meest recente boek, Stuurloos van Yrsa Sigurdardottir en Straffe des doods van Mats Olsson. Daarna ontwikkelde zich een levendige discussie tussen beide auteurs.

Stuurloos gaat over een familie die met een zeilschip van Lissabon naar Reykjavik reist. Het schip komt echter leeg in Reykjavik aan. Yrsa Sigurdardottir vond inspiratie voor haar boek in een waar gebeurd verhaal, namelijk het verhaal van het schip de “Celeste Marie”, dat zonder passagiers op zee dobberde. Volgens Yrsa Sigurdardottir is dit het laatste boek rond haar hoofdpersonage Thora. De auteur is gewoon toe aan iets anders. Ze betrekt ook vaak het bovennatuurlijke in haar boeken. Zelf omschrijft ze het als een “creepy” element toevoegen in haar verhalen. In Ijsland wordt het geloof in en de aanwezigheid van geesten beschouwd als iets natuurlijks. Het is er waarschijnlijk groter dan in de omringende Europese landen, hoewel het tegenwoordig minder is geworden.

Mats Olsson was eerst muziekjournalist en sportjournalist. Hij reisde voor zijn job de wereld rond. Uit onzekerheid dacht hij er niet aan een boek te schrijven. Het was zijn uitgever die hem het laatste duwtje in de rug gaf om aan Straffe des doods te beginnen. Moord en SM zijn de centrale thema's in zijn boek. Uiteindelijk vond hij het schrijven een aangename ervaring. Als hij op voorhand geweten had dat het zou lukken, zou hij Straffe des doods eerder geschreven hebben.

De vraag aan beide auteurs, waarom Scandinavische misdaadboeken zo populair zijn, kon niet achterwege blijven. Ze waren het eens dat “Nordic” tegenwoordig een label is geworden, dat mensen aanzet om meer boeken van het genre te kopen. Yrsa Sigurdardottir dacht dat de sociale problemen, die in Scandinavische crimeboeken aangekaart worden, te maken hebben met die populariteit. In de boeken wordt over deze problemen gewoonlijk geen oordeel geveld, wat de lezers blijkbaar waarderen.

Reacties op: Scandinavische topcrime op de Antwerpse boekenbeurs